لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۷

اوباما: اجازه نمی‌دهیم ایران به جنگ‌افزارهای هسته‌ای دست یابد


باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، با محکوم کردن حمایت ایران از گروه‌های بنیاد‌گرا، یک بار دیگر تاکید کرده است، که فشار‌ها بر ایران به منظور جلوگیری از دستیابی این کشور به جنگ‌افزارهای هسته‌ای ادامه خواهد یافت.

اراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، روز یکشنبه در سخنانی در کنفرانس لابی حامی اسرائیل، ایپک، اعلام کرد، این کشور به تلاش‌های خود برای جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ‌افزارهای هسته‌ای ادامه خواهد داد.

وی با اشاره به تحریم‌های سازمان ملل و نیز تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران اظهار داشته است: «ما قصد داریم فشارها (بر ایران) را حفظ کنیم...اجازه بدهید با صراحت بگویم که ما خود را همچنان متعهد می‌دانیم که مانع از دستیابی ایران به جنگ‌افزارهای هسته‌ای شویم.»

آمریکا و سایر کشورهای غربی و نیز اسراییل از آن بیم دارند که جمهوری اسلامی ایران در پوشش برنامه هسته‌ای خود در صدد دستیابی به توانایی لازم برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای باشد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز تاکنون با تصویب چهار قطعنامه تحریم‌هایی علیه ایران وضع کرده و از این کشور خواسته است، فعالیت‌های حساس هسته‌ای خود را را متوقف کرده و درباره برنامه هسته‌ای خود شفاف‌سازی کند.

هر چند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود درباره برنامه هسته‌ای ایران یک بار دیگر اعلام کرده است که همچنان در موقعیتی نیست که بتواند، صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تایید کند، با این حال تهران اتهام‌ها درباره تلاش برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای را رد می‌کند.

از سوی دیگر باراک اوباما در بخش دیگری از سخنان خود در کنفرانس لابی اسراییل در آمریکا، یک بار دیگر ایران را به «دورویی» در مواجهه با اعتراض‌های مردمی در منطقه متهم کرده است.

به گفته رئیس جمهور آمریکا، در حالی که مقام‌های جمهوری اسلامی «ادعای حمایت از حقوق معترضان» در کشورهای منطقه را دارد، شهروندان خود را با توسل به خشونت تهدید می‌کنند.

در مقابل مقام‌های جمهوری اسلامی نیز اتهام‌های مشابهی را علیه ایالات متحده مطرح کرده و با اشاره به اعتراض‌ها در بحرین، که حاکمان سنی آن از متحدان مهم واشنگتن در منطقه است، این کشور را به برخورد دوگانه با اعتراض‌ها در منطقه متهم می‌کنند.

در این میان رئیس جمهور آمریکا در سخنان تازه خود همچنین ایران را به حمایت و تسلیح گروه‌های «بنیادگرا و خشونت‌طلب» در منطقه متهم کرده و گفته است: «ما به تلاش خود برای جلوگیری از چنین اقداماتی ادامه می‌دهیم و در مقابل گروه‌هایی مانند حزب‌الله که دست به اقدامات تروریستی می‌زنند و با استفاده از موشک و بمب‌گذاری به دنبال پیشبرد مقاصد خود هستند، خواهیم ایستاد.»

«مذاکره اسراییل و فلسطینی‌ها بر مبنای مرزهای ۱۹۶۷»

رئیس جمهور آمریکا در بخش دیگری از سخنان خود یک بار دیگر بر لزوم از سرگیری مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطینیان بر مبنای مرزهای سال ۱۹۶۷ تاکید کرده است.

آقای اوباما در عین حال گفته است، بر اساس پیشنهاد وی اسرائیل و فلسطینیان می‌توانند با توجه به تغییرات جمعیتی، مناطقی را با یکدیگر معاوضه کنند.

رییس جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه در سخنرانی خود درباره سیاست‌های کشورش در خاورمیانه، از اسرائیل خواسته بود، به پشت مرزهای سال ۱۹۶۷ بازگردد، که این درخواست با واکنش سرد رهبران اسرائیل روبرو شده بود که اعلام کرده بودند، مرزهای سال ۱۹۶۷ از نظر امنیتی قابل دفاع نیستند.
XS
SM
MD
LG