لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۶

لغو رزمایش نظامی سالیانه اسرائیل در پی «کمبود بودجه»


رسانه‌های اسرائیل جمعه نوزدهم اردیبهشت اعلام کردند، به‌دستور ژنرال موشه یعلون، وزیر دفاع این کشور، رزمایشی که قرار بود در هفته‌های آینده برگزار شود، تا موعدی نامعلوم به تعویق افتاده‌است.

قرار بود رزمایشی از رشته مانورهای موسوم به «نقطه تحول»، ماه آینده برگزار شود.

به گفته رسانه‌های اسرائیلی، ژنرال یعلون در مذاکراتی با ارتشبد بنی گانتس، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، بر سر تعویق موعد رزمایش به توافق رسیده است؛ هرچند که تاریخی احتمالی برای انجام آن در آینده تعیین نشده‌است.

قرار بود در مانور «نقطه تحول-۸»، راهکارها و میزان آمادگی اسرائیل برای مقابله با حملات موشکی و راکتی از شمال و جنوب به سراسر اسرائیل تمرین شود و برای همین، شرکت‌های آب و برق، پالایشگاه نفت و صنایع مختلف مانند پتروشیمی نیز می‌بایست در این مانور، آمادگی خود را محک بزنند.

رسانه‌های اسرائیل به نقل از مقامات بلندپایه ارتشی نوشتند، ممکن است در کنار تعویق مانور «نقطه تحول-۸»، برخی دیگر از برنامه‌های نظامی این کشور نیز به‌دلیل کمبود بودجه با اخلال روبه‌رو شود.

ژنرال یعلون در روزهای اخیر در حملات رسانه‌ای تندی به یائیر لاپید، وزیر دارایی اسرائیل، از او خواسته‌است از اندیشه کاهش بودجه وزارت دفاع اسرائیل منصرف شود.

اما لاپید معتقد است که ارتش باید طرح‌های پیشتر تصویب شده، در خصوص کوچک‌سازی ضمن ارتقای کارآیی یگان‌های ارتش را هر چه زودتر اجرایی کند.

ارتش اسرائیل که خود را پنجمین ارتش قوی جهان می‌نامد، در طول دهه‌ها بودجه بزرگی از کشور را در اختیار داشته‌است.

ارتش این کشور اما به تازگی اعلام کرد که با توجه به این که جنگ‌های آتی به نبردهای گذشته شباهتی نخواهد داشت بر اساس طرحی جدید برنامه وسیعی را برای کوچک‌سازی نیروهای نظامی خود تهیه کرده‌است.

در این طرح جدید آمده‌است که «هدف اصلی از کوچک‌سازی ارتش ضمن جان‌دارتر کردن آن، هماهنگی با نقشه تهدیدهای جدیدی است که در خاورمیانه در حال شکل‌گیری است».

ارتش اسرائیل همچنین برای صرفه‌جویی مالی این طرح چند مرحله‌ای را تهیه کرده‌است.

بر اساس ارزیابی‌های وزارت دفاع اسرائیل، اسرائیل خواهد توانست تا حدود دو میلیارد دلار در پنج سال نخست اجرای این طرح صرفه‌جویی کند.
XS
SM
MD
LG