لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۵

رویترز: نخستین پرداخت نفتی ژاپن به ایران پس از یک سال


پس از یک سال که از ایجاد محدودیت برای دستیابی جمهوری اسلامی به درآمدهای فروش نفت کشور می‌گذرد، خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه، ۱۶ بهمن، خبر داد که ژاپن در هفته جاری مبلغی را بابت خرید نفت از ایران پرداخت کرده است.

«سه منبع که نخواسته‌اند نام‌شان فاش شود» روز چهارشنبه به خبرگزاری رویترز گفتند که این پرداخت توسط «بانک ژاپن» در اوایل این هفته انجام شده‌ است؛ یکی از این منابع مبلغ این پرداخت را ۵۵۰ میلیون دلار ذکر کرده‌ است.

به گفته یکی از منابع، بخش عمده‌ای از سرمایه‌های بلوکه‌شده ایران بابت فروش نفت به ژاپن، در بانک ژاپن مسدود مانده‌ است.

به نوشته رویترز، یکی از سخنگویان خزانه‌داری ایالات متحده نیز پیش از این گفته‌ است که مبلغی که بانک ژاپن این هفته به ایران پرداخت کرده به حساب بانک مرکزی ایران در سوئیس واریز شده‌ است.

جز سرمایه‌های مسدود مانده ایران در ژاپن، کشورهای چین، هند، و کره جنوبی نیز که از خریداران عمده نفت ایران به‌ شمار می‌آیند میلیاردها دلار از درآمدهای نفتی ایران را در دست دارند که به خاطر تحریم‌ها قادر به انتقال آن به حساب جمهوری اسلامی ایران نشده‌اند.

این چهار کشور آسیایی به خاطر همراهی با تحریم‌ها جمعاً در سال ۲۰۱۳ میلادی واردات نفت خود از ایران را ۱۵ درصد کاهش داده و به طور متوسط به زیر یک میلیون بشکه در روز رساندند.

تحریم‌ها علیه ایران به منظور رفع نگرانی از غرب نسبت به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی وضع شده و هم‌اینک با دستیابی ایران و گروه ۱+۵ به توافقی موقت که سوم آذرماه در ژنو به امضا رسید، غرب نیز در حال کاستن از شدت بخشی از این تحریم‌هاست.

برپایه توافق ژنو قرار است ایران با انجام تعهدات مذکور در این قرارداد، طی شش ماه آینده ۴٫۲ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدودشده خود را دریافت کند.

به نوشته برگه‌های اطلاعاتی خزانه‌داری آمریکا، ایران در صورتی قسط بعدی ۴۵۰ میلیون دلاری را در یکم ماه مارس دریافت خواهد کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام نیمی از رقیق‌سازی لازم در ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران را تأیید کند.

در پی کاهش فشار تحریم‌ها علیه ایران، این هفته هیئتی از کارفرمایان ۱۴۰ شرکت فرانسوی نیز برای بررسی وضعیت سرمایه‌گذاری به تهران آمدند، اما مقام‌های آمریکایی هشدار داده‌اند که شرایط هنوز برای این‌گونه اقدامات فراهم نشده‌ است.
XS
SM
MD
LG