لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۱

جان کری در استانبول: ترکیه و اسرائیل سریعا روابط خود را عادی کنند


جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا.
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا.
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا،روز یک‌شنبه ۱۸ فروردین برای دیدار با مقام‌های ترکیه وارد استانبول شد تا درباره روابط ترکیه و اسرائیل و هم‌چنین جنگ داخلی سوریه با آنها گفت‌وگو کند.

یک مقام‌ ارشد وزارت امور خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری رویترز گفته که آقای کری در این سفر قصد دارد از مقام‌های ترک بخواهد تا به عادی‌سازی «سریع» روابط با اسرائیل مبادرت کنند.

بنا بر این گزارش جان کری هم‌چنین قرار است از مقام‌های ترکیه بخواهد تا مرزهای خود را به روی پناهندگان سوری باز بگذارند و روابط ترکیه با عراق را نیز ارتقا ببخشند.

ترکیه که مخالف باقی ماندن بشار اسد بر مسند قدرت در سوریه است تاکنون ۲۰۰ هزار پناهنده سوری را در اردوگاه‌های مرزی خود جای داده است که این امر تنش‌های زیادی را برای این مناطق از ترکیه ایجاد کرده‌است.

وزیر امور خارجه آمریکا قرار است پس از ترکیه به بیت المقدس و کرانه باختری سفر کند تا با نخست وزیر اسرائیل و رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی دیدار کند. وی سپس برای شرکت در نشست وزیران امور خارجه گروه هشت به لندن خواهد رفت. جان کری بعد از آن، به کره جنوبی، چین و ژاپن سفر می‌کند.

مسئله روابط با اسرائیل

مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا روز یک‌شنبه به رویترز گفت که جان کری در این سفر «قصد دارد تا با ترغیب ترکیه به اجرای سریع توافقاتی که آن کشور با اسرائیل دارد و عادی‌سازی کامل روابط دو کشور، زمینه‌های همکاری بیشتر میان دو کشور را فراهم کند.»

اسرائیل روز ۲۲ مارس به خاطر کشته شدن ۹ شهروند ترکیه در جریان حمله تکاوران اسرائیلی به یک کشتی راهی نوار غزه عذرخواهی کرد و رجب طیب اردوغان نیز این عذرخواهی را پذیرفت، با این حال روابط دیپلماتیک دو کشور هنوز عادی‌ نشده و سفرای دو کشور نیز به پست‌های خود بازنگشته‌اند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل خبر داده‌است که وی با جبران خسارات وارده به کشتی ترکیه و بازماندگان این سانحه موافقت کرده و رجب طیب اردوغان نیز موافقت خود را با عادی‌سازی روابط دیپلماتیک دو کشور اعلام کرده‌است.

جان کری روز اول مارس نیز به ترکیه سفر کرده‌بود تا با اردوغان در مورد اظهارات وی در این خصوص که صهیونیسم را «جنایت علیه بشریت» نامیده بود گفت‌وگو کند؛ اردوغان پس از آن گفت که در برداشت از این سخنان «سوءتفاهم» پیش آمده است.
XS
SM
MD
LG