لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۵

واکنش‌ها به اظهارات اردوغان درباره صهیونیسم


اردوغان در کنفرانسی که در وین درباره صهیونیسم سخن گفت.
اردوغان در کنفرانسی که در وین درباره صهیونیسم سخن گفت.
سخنان رجب طیب، اردوغان نخست وزیر ترکیه، که «صهیونیسم» را «جنایت علیه بشریت» توصیف کرده بود، خشم مقام‌های اسرائیلی و انتقاد مقام‌های آمریکایی را برانگیخته است.

برپایه گزارش رسانه‌های ترکیه، اردوغان در سخنانی در کنفرانس اتحاد تمدن‌ها وابسته به سازمان ملل متحد گفته است: «همچون صهیونیسم، یهودستیزی و فاشیسم غیرممکن است که اسلام‌هراسی را جنایت علیه بشریت ندانیم.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل با صدور بیانیه‌ای، سخنان اردوغان را به شدت محکوم کرده و آن را شبیه سخنان نازی‌ها دانسته است.

در این بیانیه آمده است که «گمان می‌کردیم این گونه سخنان سیاه و نادرست» به مساله‌ای در تاریخ تبدیل شده باشد.

بنحاس گلدشمیت رهبر خاخام‌های مسکو و رئیس کنگره خاخام‌های اروپا نیز گفته است که انتقاد اردوغان از صهیونیسم به حد دشمنی با یهودیت می‌رسد.

در بیانیه گلدشمیت آمده است: «این سخنان جاهلانه است و آکنده از دشمنی با ملت یهود و جنبشی است که جوهره آنها صلح است. با این سخنان اردوغان هم‌شان محمود احمدی‌نژاد می‌شود؛ همچون رهبران شوروی می‌شود که از دشمنی با صهیونیسم به عنوان ابزاری برای دشمنی با یهودیت استفاده کردند.»

از سوی دیگر جان کری وزیر امور خارجه آمریکا، سخنان اردوغان را «قابل سرزنش» توصیف کرد.

جان کری در کنفرانس خبری مشترکی با احمد داوود اغلو در آنکارا گفت: «ما نه تنها این سخنان را نمی‌پذیریم و به آن اعتراض داریم، بلکه آن را قابل سرزنش می‌دانیم.»

تامی ویتور سخنگوی کاخ سفید آمریکا هم در بیانیه‌ای ضمن محکومیت سخنان اردوغان اظهار داشت: «توصیف صهیونیسم به جنایت علیه بشریت توسط اردوغان را نمی‌پذیریم. این سخنان اشتباه است.»

او افزوده است: «از مردم با هر دین و فرهنگی می‌خواهیم بر اختلافات خود فائق آیند.»

روابط ترکیه و اسرائیل بیش از دو سال است که پر تنش شده است. در آن هنگام کوماندوهای اسرائیلی با حمله به یک کشتی ترکیه‌ای که راهی نوار غزه بود، ۹ فعال ترک را به قتل رساندند.
XS
SM
MD
LG