لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۲

مخالفان قذافی: تا ۱۵ ساعت دیگر کنترل کامل طرابلس را در دست می‌گیریم


شادی مخالفان قذافی در لیبی. ۲۲ اوت ۲۰۱۱.
شادی مخالفان قذافی در لیبی. ۲۲ اوت ۲۰۱۱.
مخالفان معمر قذافی می‌گویند که کنترل ۹۵ درصد از طرابلس را در دست دارند و ظرف ۱۵ ساعت آینده کنترل کامل پایتخت لیبی را در دست خواهند گرفت.

پیش از این فرانکو فراتینی، وزیر خارجه ایتالیا، نیز به خبرنگاران گفت که حکومت قذافی هم‌اینک تنها «۱۰ تا ۱۵ درصد» از طرابلس را تحت کنترل خود دارد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، نبرد میان نیروهای مخالف قذافی و باقی‌مانده هواداران او هم‌اینک در منطقه باب‌العزیزیه، مجتمعی که شامل اقامتگاه اصلی رهبر لیبی نیز می‌شود، متمرکز شده‌است.

گزارش‌ها حاکی است تانک‌های هواداران قذافی از داخل مجمتع باب‌العزیزیه به گلوله‌باران محلات شهر دست زده‌اند ولی خبرهای دیگری حاکی است که در مناطق دیگر شهر طرابلس، نیروهای هوادار قذافی سلاح‌های خود را بر زمین گذاشته و تسلیم نیروهای مخالف شده‌اند.

در مورد محل حضور معمر قذافی گزارش موثقی در دست نیست و به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جفری فلتمن، معاون وزیر خارجه آمریکا، نیز روز دوشنبه در مصاحبه‌ای در قاهره گفت که مقام‌های آمریکایی از وضعیت و محل حضور معمر قذافی خبری ندارند.

وی در همین حال افزود که شادی و جشنی که از سوی مخالفان قذافی در میدان‌های اصلی شهر طرابلس شاهد هستیم به روشنی نشانگر این است که مخالفان در حال پیروز شدن هستند.

در همین حال شبکه خبری الجزیره نیز خبر می‌دهد که نخست‌وزیر لیبی و رئیس تلویزیون دولتی این کشور به احتمال زیاد در تونس به‌سر می‌برند.

سیف‌الاسلام، از پسران معمر قذافی که قرار بود جانشین وی شود، در چند ساعت گذشته از سوی مخالفان دولتی بازداشت شده‌است و شورای انتقالی لیبی هنوز در مورد تحویل دادن او به دادگاه بین‌المللی تصمیمی نگرفته‌است.

در پی تحولات دو روز اخیر در لیبی، رهبران کشورهای مختلف جهان به حمایت از دولت انتقالی لیبی برخاسته و خواستار کناره‌گیری فوری معمر قذافی از قدرت شده‌اند اما هوگو چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا، روز دوشنبه از مواضع ایالات متحده و اتحادیه اروپا درخصوص لیبی انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، هوگو چاوز، در یک سخنرانی در کاراکاس گفت: «دولت‌های مثلاً دموکراتیک ایالات متحده و اروپا، البته نه همه بلکه همان‌هایی که همه می‌دانند، دارند همه شهر طرابلس را با بمب‌هایشان خراب می‌کنند، زیرا از این کار سود می‌برند.»

در همین حال، مقام‌های روسیه نیز روز دوشنبه در مورد «سرخوشی زودهنگام» نسبت به پایان رژیم قذافی در لیبی هشدار دادند و گفتند که اخراج قذافی به معنی پایان بحران سیاسی این کشور نیست.

به گزارش خبرگزاری آلمان، میخائیل مارگِلوف، نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه برای لیبی، در این مورد گفت: «تجربه انقلابی نشان می‌دهد که نگه داشتن قدرت برای کسانی که آن را تصرف می‌کنند دشوار است.»

در فضای فعالیت‌های خبری فعالان شهروندی در اینترنت، با نزدیک شدن سرنگونی حکومت قذافی، پیام‌های توئیتری بسیار زیادی به یادبود محمد نَبّوس، بنیانگذار شبکه تلویزیونی «الحره» در حال ارسال است.

سایت «گلوبال وُیسز» که منعکس‌کننده اخبار وبلاگ‌نویسان دنیاست با درج این مطلب می‌نویسد که محمد نبوس، روزنامه‌نگار شهروندی، با برپایی این شبکه تلویزیونی توانست از مقر خود در بنغازی تصاویر سرکوب خشونت‌بار دولت لیبی را در سطحی وسیع به جهان ارسال کند.
XS
SM
MD
LG