لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۸

شورای انتقالی لیبی: مخالفان قذافی وارد شهر «بنی‌ولید» شدند


جنگجویان شورای ملی انتقالی لیبی در بنی‌ولید، شهری واحه‌ای در ۱۷۰ کیلومتری جنوب شرق طرابلس.
جنگجویان شورای ملی انتقالی لیبی در بنی‌ولید، شهری واحه‌ای در ۱۷۰ کیلومتری جنوب شرق طرابلس.
نیروهای مسلح شورای ملی انتقالی لیبی می‌گوید که موفق به تصرف شهر بنی‌ولید، از آخرین پایگاه‌های هواداران معمر قذافی، شده‌ است و هم‌ اینک پرچم خود را در این شهر به اهتزاز در آورده‌اند.

مقام‌های نظامی شورای ملی انتقالی لیبی به خبرگزاری رویترز گفتند که «ما به مرکز شهر بنی‌ولید رسیده‌ایم و پرچم را در آنجا برافراشته‌ایم.»

بنی‌ولید همراه با شهر سرت، زادگاه معمر قذافی، رهبر پیشین لیبی، یکی از دو نقطه اصلی مقاومت هواداران قذافی علیه مخالفان وی بوده‌است.

نیروهای مسلح شورای ملی انتقالی لیبی شهر بنی‌ولید را از مدتی پیش در محاصره خود داشته‌اند اما هفته گذشته پس از روبه‌رو شدن با مقاومت شدید افراد مسلح هوادار قذافی که گفته می‌شود تعدادشان در بنی‌ولید حدود ۱۵۰۰ نفر است، ناچار به عقب‌نشینی از داخل این شهر شدند.

اگرچه از اواسط مهرماه نیروهای ناتو زمزمه‌هایی را در مورد شکست قریب‌الوقوع حامیان سرهنگ قذافی در شهر سرت آغاز کرده‌اند، نیروهای طرفدار معمر قذافی هنوز بخش‌هایی از شهر سرت را در دست دارند.

مخالفان معمر قذافی و نیروهای ناتو همچنان در تلاش هستند تا با یافتن محل اختفای معمر قذافی، رهبری که نزدیک به ۴۲ سال کنترل حکومت لیبی را در دست داشت، به درگیری‌ها در این کشور پایان دهند.

در این میان شهر طرابلس، پایتخت لیبی، که کنترل آن از حدود دو ماه پیش به دست نیروهای شورای انتقالی لیبی افتاده بود، روز جمعه، برای اولین بار در این مدت شاهد درگیری دوباره میان موافقان و مخالفان معمر قذافی بود.

تأیید مرگ یکی از پسران قذافی

در همین حال، یک شبکه تلویزیونی هوادار به معمر قذافی روز یک‌شنبه خبر کشته شدن خَمیس، پسر معمر قذافی، را تأیید کرد و از دوشنبه سه روز را روز عزای عمومی اعلام کرد.

شبکه تلویزیونی «الرأی» که مقر آن در دمشق سوریه است تأیید کرد که خمیس قذافی در تاریخ ۲۹ اوت امسال در جریان درگیری‌ها در شهر طَرحونه کشته شده‌است.

خمیس، ۲۸ ساله، فرمانده یکی از یگان‌های اصلی حامیان قذافی بود و گفته می‌شود که فرماندهی سرکوب اعتراضات در شهرهای مختلف لیبی را نیز برعهده داشته‌است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز دوشنبه خبر رسید که نیروهای انقلابی لیبی در طرابلس، مشغول تخریب دیوارها و حصارهای مجتمع اصلی حکومت معمر قذافی موسوم به باب‌العزیزیه هستند.

این نیروها که با بولدوزر دیوارهای سبزرنگ این مجتمع را تخریب می‌کنند به این خبرگزاری گفتند که «وقت آن رسیده تا این نماد ظلم و ستم را به زیر بکشیم.»

خیزش در برابر ۴۲ سال حکومت قذافی در لیبی بهمن ماه گذشته آغاز شد و دستگیری یک وکیل و فعال حقوق بشر به نام فتحی تاربل در شهر بنغازی جرقه‌ای بود که اعتراض‌های مردمی را در لیبی شعله‌ور ساخت.
XS
SM
MD
LG