لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۱

شمقدری خواستار برچیدن آثار محسن مخملباف از موزه سینمای ایران شد


محسن مخملباف، کارگردان ایرانی.
محسن مخملباف، کارگردان ایرانی.
رییس سازمان سینمایی ایران روز یکشنبه در واکنش به حضور محسن مخملباف، کارگردان ایرانی، در جشنواره جهانی فیلم در بیت‌المقدس، دستور برداشتن آثار وی از موزه سینما را صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، جواد شمقدری در نامه‌ای به محمدحسن پزشک، مدیرعامل موزه سینما دستور داد تا به گفته وی، «ساحت موزه سینمای ایران را از لوث یادگاری‌های این فیلم‌ساز»، «پاک و منزه» کند.

رییس سازمان سینمایی در این نامه، محسن مخملباف را که از سرشناس‌ترین کارگردانان ایران است فردی «خودباخته و بی‌ریشه» نامیده که به گفته وی، «به دنبال کسب افتخارات رذیلانه» است.

محسن مخملباف که به عنوان «یک هنرمند عالیقدر» به «جشنواره جهانی فیلم اورشلیم»، بیت‌المقدس، دعوت شده بود این دعوت را پذیرفت و روز بیست و یکم تیر، جایزه ویژه جشنواره جهانی را دریافت کرد.

وی در یک نشست خبری در این سفر از اسرائیل خواست تا از حمله نظامی به ایران خودداری کرده و به‌جای آن از «نیروهای دمکراتیک» حمایت کند.

جواد شمقدری در نامه شدیدالحن خود درباره محسن مخملباف نوشت که «حضور یک فیلمساز ایرانی که با حمایت و پول نهادهای انقلابی و سازمان‌های دولت ایران ده فیلم اول خود را ساخته است تا مشق سینمایی کند امروز در آغوش غاصبان قدس و صهیونیسم جنایتکار به تجلیل از آنان و یک آئین ضاله که ساخته و پرداخته انگلیس است تمسک می‌جوید و درس صلح و دینداری می‌دهد.»

رییس سازمان سینمایی ایران در این نامه افزوده است: «جا دارد در ماهی که جمعه آخر آن با فریادهای بلند و تظاهرات میلیونی ملت بزرگ اسلام بر علیه صهیونیست‌ها رقم می‌خورد ساحت موزه سینمای ایران از لوث یادگاری‌های این فیلمساز تا زمانی که در این وادی ضلالت می‌لغزد پاک و منزه شود.»

هم‌اینک در وب‌سایت موزه سینمای ایران از خانواده مخملباف به عنوان «افتخارآفرینان جهانی سینمای ایران» یاد شده و نام محسن، سمیرا، حنا، و میثم مخملباف در زمره افرادی آمده است که موزه سینما با هدایای آنها برپا شده است.

فیلم‌های خانواده مخملباف در ۵۰ کشور جهان اکران شده‌اند و بیش از دو هزار بار در جشنواره‌های جهانی به نمایش در آمده‌اند و ۱۱۰ جایزه بین المللی را از آن خود کرده‌اند.

با آن که جوایز خانواده مخملباف تاکنون در موزه سینمای ایران نگهداری شده است اما نمایش آثار آن‌ها در ایران ممنوع است.

از سال ۲۰۰۵ با روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد محسن مخملباف به عنوان اعتراض به «دیکتاتوری» ایران را ترک کرد و اکنون به همراه خانواده خود در تبعید به سر می‌برد. وی در سال‌های اخیر در افغانستان و تاجیکستان و هند و فرانسه زندگی می‌کند.

محسن مخملباف می‌گوید در سال‌های گذشته نیز که از ایران رفته، تحت تعقیب و آزار حکومت جمهوری اسلامی بوده و برای همین است که «در پاریس مجبور بود با حضور ۲۴ محافظ ۲۴ ساعت شبانه روز را بگذراند.»

هم‌زمان با اعطای جایزه اول جشنواره فیلم اورشلیم به محسن مخملباف، شماری از فعالان سیاسی و مدنی ایرانی با انتشار نامه‌ای از او به انتقاد شدید پرداخته و از او پرسیده‌اند که «چرا از جنبش تحریم اسرائیل حمایت نکرده و حاضر به سفر به اسرائیل شده است؟»

به گزارش خبرگزاری فارس، روز یک‌شنبه محمد نبی حبیبی، دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی، نیز در پایان نشست شورای مرکزی این حزب به سفر این کارگردان ایرانی به اسرائیل واکنش نشان داده و گفت: «امروز مخملباف پول مهمل‌بافی خود را از دشمن می‌گیرد لذا به وطن اصلی خود برگشته است. ایستگاه آخر توقف کسانی که علیه انقلاب مهمل می‌بافند اسرائیل است.»
XS
SM
MD
LG