لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۹

ماه مارس «مرگبارترین» ماه در درگیری‌های سوریه بود


گروه اپوزیسیون «ناظر حقوق بشر سوریه» می‌گوید که درگیری‌ها در سوریه طی ماه مارس بیش از ۶ هزار نفر کشته برجای گذاشته است و با این حساب این ماه مرگبارترین ماه در جریان نزاع دوساله این کشور به شمار می‌آید.

به گفته ناظر حقوق بشر سوریه، در این ماه ۶۰۰۵ نفر در سوریه کشته شده‌اند که ۲۹۸ نفر از آنها کودک، ۲۹۱ نفر زن، و ۱۴۸۶ نفر نیز از افراد مسلحی بودند که از ارتش سوریه جدا شده‌ بودند.

این نهاد که از گروه‌های اصلی فعال علیه رژیم بشار اسد است افزود که در ماه مارس همچنین ۱۴۶۴ سرباز دولتی کشته شده‌اند و در آمار یادشده بقیه جان‌باختگان هنوز شناسایی نشده‌اند.

رامی عبدالرحمان، رئیس گروه ناظر حقوق بشر سوریه، در این باره در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس تأکید کرد که «از آنجا که هر دو طرف درگیری از گزارش کامل تلفات خودداری می‌کنند رقم واقعی احتمالاً باید بیش از اینها باشد».

وی با اشاره به مخالفان مسلح رژیم بشار اسد در سوریه به این خبرگزاری گفت: «بسیار مشکل است از پیکارجویان اطلاعات درست به‌ دست بیاوریم، زیرا آنها نمی‌خواهند که این اطلاعات باعث تضعیف روحیه شود.»

به گفته رامی عبدالرحمان، «رقم واقعی» می‌تواند دو برابر رقم یادشده باشد.

سازمان ملل متحد در ماه فوریه اعلام کرد که از آغاز درگیری‌ها تا آن ماه دست‌کم ۷۰ هزار نفر بر اثر درگیری‌ها در سوریه کشته شده‌اند.

گروه‌های ناظر بر اوضاع سوریه اخیراً از افزایش نگرانی‌های خود در ارتباط با وضعیت این کشور سخن گفته و تأکید کرده‌اند که جنگ داخلی سوریه شکلی فرسایشی به خود گرفته و باعث نابودی بافت اجتماعی کشور و افزایش خون‌ریزی‌ها شده‌ است؛ ارقام جدید ناظر حقوق بشر سوریه می‌تواند تشدید این نگرانی‌ها را به دنبال داشته باشد.

در همین حال شبکه خبری الجزیره روز سه‌شنبه دوم آوریل خبر داد که سازمان ملل متحد هم‌اینک تمامی گزینه‌ها، ازجمله اعزام نیروهای حافظ صلح، را برای دوره پس از سقوط احتمالی رژیم اسد در دست بررسی دارد.

بنا بر این گزارش، سازمان ملل تاکنون همواره ایفای نقش انسان‌دوستانه را در نزاع سوریه درنظر داشته، اما به تازگی به اقداماتی فراتر از آن می‌اندیشد که اعزام نیروهای حافظ صلح یکی از این گزینه‌هاست.
XS
SM
MD
LG