لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۱

ايران، قطر را به «تشديد خون‌ريزی» در سوريه متهم کرد


حسين امير عبداللهيان، معاون عربی و آفريقای وزارت امور خارجه ايران، با هشدار به قطر نسبت سياست‌هايش درباره سوريه، گفت که به مصلحت قطر است که دست از اقدامات «عجولانه» و «تشديد خونريزی» در سوريه بردارد.

اين سخنان عبداللهيان در واکنش به واگذاری سفارت سوريه در قطر به «ائتلاف ملی نيروهای اپوزيسيون و انقلاب سوريه» عنوان شده است.

معاون عربی و آفريقای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز جمعه نهم فروردین در گفت و گو با خبرگزاری ايرنا، اقدام قطر در واگذاری سفارت سوریه به مخالفان را اقدامی «نمايشی» توصيف کرده است.

او همچنين با توصيف ائتلاف اپوزيسيون سوريه به «گروهی اندک را که فاقد رای مردم سوريه هستند» گفت که واگذاری سفارتخانه سوريه به اين گروه «عجولانه و غير معمول» بود.

امير عبدالهيان افرود: «مردم فهيم و مقاوم سوريه هرگز اجازه نخواهند داد ديگران برای سرنوشت اين کشور تصميم بگيرند.»

او با با اعلام حمايت جمهوری اسلامی ايران از سوريه و تاکيد بر ضرورت «گفتگوی ملی» به عنوان «مناسب‌ترين راه کار سياسی» اضافه کرد: «ملت سوريه قويا در محور مقاومت نقش آفرين بوده و تسليم نخواهند شد.»

به همپيمانی ميان جمهوری اسلامی ايران، نظام بشار اسد رئيس جمهوری سوريه، حزب الله لبنان و برخی گروه‌های فلسطينی، «محور مقاومت» گفته می‌شود.

ائتلاف اپوزيسيون سوريه، چهارشنبه گذشته نخستين سفارتخانه خود در خارج از اين کشور را در دوحه پايتخت قطر افتتاح کرد.

اين اقدام يک روز پس از آن صورت می‌گيرد که اتحاديه عرب، رسما کرسی سوريه در اين اتحاديه را به اپوزيسيون اين کشور واگذار کرد.

علی اکبر صالحی وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران، با واکنش به اين اقدام اتحاديه عرب، آن را «اقدامی خطرناک» توصيف کرده بود،

او گفته است که اين اقدام، تنها بحران سوريه را افزايش می‌دهد.

از سوی ديگر امير عبدالهيان نيز گفته است که واگذاری کرسی سوريه در اتحاديه عرب به اپوزيسيون اين کشور، به نقش اتحاديه عرب در منطقه پايان داد.
XS
SM
MD
LG