لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۷

مهمان‌پرست: تاریخ مذاکرات ایران و آژانس نهایی نشده است


رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران.
رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران.
با وجود آن که خبرگزاری‌های داخلی ایران از انجام دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز ۳۱ اردیبهشت در شهر وین خبر داده بودند، وزارت خارجه ایران روز سه‌شنبه، سوم اردیبهشت، نهایی شدن این تاریخ را تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در نشست مطبوعاتی این هفته خود گفت که «هنوز تاریخی برای انجام مذاکرات ایران و آژانس نهایی نشده است، اما ایران مذاکره با آژانس را به عنوان یک برنامه در دستور کار خود دارد».

این در حالی است که دو خبرگزاری مهر و ایسنا روز دوشنبه، دوم اردیبهشت، از «توافق» برای انجام دور تازه این مذاکرات هسته‌ای ایران در روز ۳۱ اردیبهشت، ۲۱ مه، در شهر وین خبر داده‌ بودند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز دوشنبه جیل تیودور، سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نیز از تأیید گزارش خبرگزاری‌های داخلی ایران در مورد تاریخ یادشده خودداری کرد و تنها افزود که «می‌توانم تأیید کنم که در مورد تاریخ‌های احتمالی دیدار با ایران در حال تبادل نظر هستیم».

روز سه‌شنبه خبرگزاری ایسنا درباره زمان مذاکرات ایران و آژانس از علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه، نیز سؤال کرد که وی در پاسخ گفت: «در این باره از آقای سلطانیه نماینده ایران در آژانس بپرسید بهتر است.»

وی در ادامه در خصوص روند مذاکرات هسته‌ای گفت: «متاسفانه با وجود توافقاتی که در آلماتی ۲ صورت گرفته است هنوز این‌ها به وعده خود عمل نکرده‌اند.»

آقای صالحی افرود: «قرار بود خانم اشتون [مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا] با آقای جلیلی [مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران] تماس بگیرند و رایزنی خود با وزرای خارجه شش کشور را به اطلاع آقای جلیلی برساند، اما تا الان این کار صورت نگرفته است. متاسفانه آنها هیچ‌ وقت به وعده‌هایی که می‌دهند عمل نمی‌کنند.»

وزیر خارجه ایران اظهار داشت: «باید قدم‌های اعتمادساز و اطمینان‌ساز برداشته شود. آنها نمی‌توانند وعده دهند و بعد فراموش کنند. آنها فکر می‌کنند چون رسانه‌های گروهی را در اختیار دارند می‌توانند هر طور که می‌خواهند افکار عمومی را شکل دهند، اما این اشتباه جدی است.»

مذاکرات هسته‌ای گروه ۱+۵ در برابر ایران روزهای جمعه و شنبه، شانزدهم و هفدهم فروردین، در آلماتی، پایتخت پیشین قزاقستان، برگزار شد، اما چهار جلسه گفت‌وگوهای طولانی و نیز نشست‌های دوجانبه هیئت ایرانی با برخی از هیئت‌های حاضر در اجلاس موفقیتی در بر نداشت و روسای هیئت‌های ایران و گروه ۱+۵ بر عدم توافق اذعان کردند.

قدرت‌های غربی می‌کوشند از طریق این گفت‌وگوها نسبت به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران اطمینان کسب کنند، اما ایران نگرانی در این خصوص را بی‌مورد دانسته و بر پی‌گیری برنامه اتمی خود پافشاری می‌کند.
XS
SM
MD
LG