لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۲

محسن رضایی به طور رسمی وارد رقابت‌های ریاست‌جمهوری شد


محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام.
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام.
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز دوشنبه، ۱۴ اسفند، کاندیداتوری خود را برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ به صورت رسمی اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، وی که به شهر دیواندره در استان کردستان سفر کرده است در مسجد جامع این شهر گفت: «چندین‌بار از بنده خواسته‌اند تا اینکه کاندیداتوری خود را در تهران و با حضور رسانه‌ها اعلام کنم اما من با توجه به رویکردی که دارم اکنون در این شهر اعلام می‌کنم که در انتخابات ریاست جمهوری حضور خواهم داشت.»

وی در مورد برنامه‌های خود در صورت پیروزی در انتخابات از «بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم» و تدوین و اجرایی کردن «برنامه‌ای جامع برای بخش کشاورزی» نام برد.

محسن رضایی افزود: «باید با برنامه‌هایی هزینه‌های زندگی را کاهش دهیم و سطح درآمدی آنان را بالا ببریم.»

محسن رضایی فرمانده سابق سپاه پاسداران و یکی از نامزدهای انتخابات دهم ریاست‌جمهوری ایران بود و در صحنه کنونی سیاسی ایران در زمره اصول‌گرایان منتقد دولت به‌شمار می‌آید.

وی در انتخابات پیشین ریاست‌جمهوری اگرچه در ابتدا انتقاداتی نسبت به نحوه برگزاری انتخابات و نظارت بر آن داشت، اما در ادامه، از پیگیری اعتراضات خود دست کشید و معترضان را «فتنه‌گر» نامید.

محسن رضایی به تازگی در یک سخنرانی که روز نوزدهم بهمن انجام شد نیز به‌نوعی برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی کرد؛ وی در این سخنرانی گفت که اگر اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی، رؤسای جمهور پیشین ایران نامزد این انتخابات بودند، رقیب او محسوب می‌شدند، اما در حال حاضر از بین نامزدهای موجود، رقیب جدی برای خود نمی‌بیند.

یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران، ۲۴ خرداد ماه سال ۱۳۹۲ برگزار می‌شود در حالی که بسیاری از معترضان به نتیجه انتخابات سال ۱۳۸۸ همچنان در زندان هستند و میرحسین موسوی و مهدی کروبی از نامزدهای مطرح دور پیش انتخابات نیز در حصر خانگی به‌سر می‌برند.

جناح‌بندی‌های انتخاباتی

در جناح‌بندی‌های انتخابات آینده، از محسن رضایی، مصطفی پورمحمدی، و علی فلاحیان به عنوان «اصول‌گرایان منتقدان دولت» یاد می‌شود که از میان آنان تاکنون رضایی و فلاحیان برای کاندیداتوری اعلام آمادگی کرده‌اند.

گروه دیگری از سیاسیون حاضر در صحنه این رقابت‌ها، ائتلافی موسوم به ائتلاف ۱+۲ است که از علی‌اکبر ولایتی، محمدرضا قالیباف، و غلام‌علی حداد عادل تشکیل شده و این ائتلاف اعلام کرده که يکی از اين سه تن نامزد انتخابات رياست جمهوری سال آينده خواهد شد.

علی‌اکبر ولايتی روز چهاردم اسفندماه خبر داد که اين گروه هم‌اینک در حال تعيين اعضای اصلی کابينه آينده است.

علی‌اکبر ولايتی، مشاور بين‌الملل آيت‌الله خامنه‌ای، غلامعلی حداد عادل، مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی، و محمد باقر قاليباف، شهردار تهران است.

جناح دیگر که بخشی از اصولگرایان سنتی به شمار می‌آیند، «جبهه پیروان خط امام و رهبری» است که از میان سه نامزد معرفی‌شده برای این جبهه یعنی منوچهر متکی، محمدرضا باهنر و یحیی آل اسحاق، آقای متکی با انتشار نامه‌ای، کاندیداتوری خود را اعلام کرده‌است.

هم‌اینک در محافل سیاسی رحیم‌مشایی، نیکزاد و الهام به عنوان نامزدهای دولتی‌ها برای انتخابات مطرح هستند، و از جلیلی، فتاح، و لنکرانی به عنوان نامزدهای مطرح جبهه پایداری برای انتخابات ریاست‌جمهوری یاد می‌شود.

در تقسیم‌بندی‌های جناحی انتخابات از حسن روحانی، محمد شریعتمداری، و محمد سعیدی کیا به عنوان چهره‌هایی یاد می‌شود که خود را «میانه‌رو» معرفی می‌کنند.

سعیدی کیا روز نهم دی‌ماه رسماً به عنوان نخستین کاندیدای انتخابات ۹۲ وارد صحنه رقابت‌ها شد.

در شرایط کنونی حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده با ابهامات بسیاری همراه است، به‌طوری که محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران اذعان داشته است که شرایط برای فعالیت‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان مهیا نیست و چشم‌انداز روشنی هم نمی‌بیند.

با این وجود از میان اصلاح‌طلبان، محمد عارف، مصطفی کواکبیان، و حسین کمالی به عنوان سه چهره‌ای یاد شده‌اند که احتمال نامزدی آنها در انتخابات آینده می‌رود.

با این وجود محمدرضا عارف به تازگی گفته است که «با فضای کنونی نمی‌توان به حضور مردم در انتخابات خوش‌بین بود.»
XS
SM
MD
LG