لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۲

وزیر اطلاعات ایران از دستگیری «عوامل ترور داریوش رضایی‌نژاد» خبر داد


حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران.
حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران.
در سالگرد ترور داریوش رضایی نژاد که ایران وی را محقق معرفی کرده است، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی در مراسم گرامیداشت وی اعلام کرد که عوامل ترور این «دانشمند ایرانی» دستگیر شده اند.

به گزارش خبرگزاری های ایسنا و فارس، حیدر مصلحی در این مراسم گفت که تیم ترور داریوش رضایی‌نژاد «تلاش زیادی کرده بودند تا سازمان اطلاعاتی ایران را به انحراف بکشانند، اما موفق نشدند» و هم‌اینک دستگیر شده‌اند.

وی افزود: «علاوه بر این تیم، دو مجموعه که در تربیت تروریست‌ها نیز فعال بودند، در ایران و خارج از کشور دستگیر شدند.»

حیدر مصلحی در مورد تعداد این دستگیرشدگان، نام و نشان آنها و محل‌هایی در ایران و «خارج ایران» که این دستگیری‌ها در آن انجام شده توضیحی نداد.

داریوش رضایی‌نژاد، ۳۵ ساله و دانشجوی کارشناسی ارشد رشته برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، روز شنبه یکم مردادماه سال ۹۰ به ضرب گلوله یک موتورسوار در خیابان بنی‌هاشم تهران و مقابل منزل خود به قتل رسید.

حیدر مصلحی در آن زمان گفت که «دانشجوی ترور شده در پروژه‌های هسته‌ای (فعال) نبوده‌است و ربطی به موضوع هسته‌ای ندارد»، اما خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به نقل از یک مقام خارجی و یک بازرس هسته‌ای پیشین سازمان ملل، از احتمال مرتبط بودن داریوش رضایی‌نژاد با «پروژه ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای» در ایران خبر داد.

به گزارش آسوشیتدپرس، در آن زمان یکی از مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته بود که رضایی‌نژاد بر روی سوئیچ‌های ولتاژ قوی کار می‌کرده‌است. این نوع سوئیچ‌ها یکی از بخش‌های اصلی در انفجار هسته‌ای است، هر چند کاربردهای غیرنظامی نیز دارد.

وزیر اطلاعات ایران در مراسم روز یک‌شنبه به خبرگزاری ایسنا نیز گفت که ترور رضایی‌نژاد «از پیچیدگی خاصی برخوردار بود» و «برخلاف ترورهای قبلی در آن از اسلحه کلاش و تیراندازی استفاده شد.»

داریوش رضایی‌نژاد، دانشمند ترورشده ایرانی.
داریوش رضایی‌نژاد، دانشمند ترورشده ایرانی.
حیدر مصلحی افزود: «تیمی که این ترور را انجام داده‌است دستگیر شده‌است و با این دستگیری‌های اخیر بیش از ۳۰ نفر دستگیری داشته‌ایم. یکی، دو شبکه بودند که اقدام به ترور می‌کردند.»

وزیر اطلاعات ایران روز ۲۸ خردادماه نیز از دستگیری ۲۰ نفر در قالب «شناسایی و انهدام» دو گروه از عوامل ترور دانشمندان هسته‌ای ایران خبر داده‌بود اما جزئیات بیشتری در مورد هویت این افراد ارائه نکرد.

اطلاعیه دیگری از وزارت اطلاعات که ۲۵ خرداد منتشر شد نیز از دستگیری «عوامل اصلی» ترور دانشمندان هسته‌ای ایران خبر داده و بدون ذکر نام افراد به «شناسایی عده‌ای از افسران اطلاعاتی اسرائیل» و «تروریست‌های مزدور آنها» اشاره کرده‌بود.

در سه سال گذشته چهار تن از افرادی که عموماً در رشته فیزیک به کار و تحصیل اشتغال داشتند و برخی از آنها با برنامه هسته‌ای ایران در ارتباط مستقیم بودند ترور شده‌اند، که ترور سه تن یعنی مسعود علی‌محمدی، مجید شهریاری، و داریوش رضایی‌نژاد به مرگ این افراد منجر شد و در یک مورد یعنی فریدون عباسی دوانی به مجروح شدن او انجامید.
XS
SM
MD
LG