لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۴۵

وزارت اطلاعات ایران «عوامل اصلی» ترور دانشمندان هسته‌ای را دستگیر کرد


مراسم تشییع جنازه مصطفی احمدی روشن
مراسم تشییع جنازه مصطفی احمدی روشن
وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای رسمی که روز پنج‌شنبه، ۲۵ خردادماه، منتشر شد از شناسایی و دستگیری «عوامل اصلی» ترور دانشمندان هسته‌ای ایران خبر داد. در این اطلاعیه بدون ذکر نام افراد به «شناسایی عده‌ای از افسران اطلاعاتی» اسرائیل اشاره شده است.

در این اطلاعیه به نام و هویت افراد دستگیرشده هیچ اشاره‌ای نشده، اما در دست‌کم سه بار به اسرائیل و نیروهای اطلاعاتی این کشور اشاره شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، به نقل از اطلاعیه وزارت اطلاعات ایران، ماموران این وزارتخانه موفق شده‌اند «عوامل ترور» مجید شهریاری، مصطفی احمدی روشن، و رضا قشقایی را شناسایی و دستگیر کنند.

در سه سال گذشته چهار تن از افرادی که عموماً در رشته فیزیک به کار و تحصیل اشتغال داشتند و برخی از آنها با برنامه‌ هسته‌ای ایران در ارتباط مستقیم بودند ترور شده‌اند، که ترور سه تن یعنی مسعود علی‌محمدی، مجید شهریاری، و داریوش رضایی‌نژاد به مرگ این افراد منجر شد و در یک مورد یعنی فریدون عباسی دوانی به مجروح شدن او انجامید.

مصطفی احمدی روشن، معاون بازرگانی تاسيسات غنی‌سازی نطنز، نیز در ۲۱ دی سال ۱۳۹۰ در يک بمب‌گذاری در منطقه سيدخندان تهران کشته شد. رضا قشقایی، محافظ و راننده اتومبیل حامل احمدی روشن، نیز به همراه او به قتل رسید.

اطلاعیه رسمی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی درست یک ماه پس از اعدام مجید جمالی فشی، به جرم ترور مسعود علی‌محمدی، از «دانشمندان هسته‌ای» ایران، منتشر شده است.

مجید جمالی فشی که در گذشته مدال‌آور رشته‌های ورزشی رزمی برای ایران نیز بود، در «اعترافات» خود گفته بود که در جریان سفر به خاور دور و چند نقطه دیگر جهان، با عوامل موساد ارتباط برقرار کرده و چند روزی نیز به اسرائیل برده شده تا تحت آموزش‌های عملی بیشتر قرار گیرد.

در اطلاعیه تازه وزارت اطلاعات نیز از «شناسایی عده‌ای از افسران اطلاعاتی» اسرائیل و «تروریست‌های مزدور آنها» گفته شده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله آیت‌الله خامنه‌ای در سه سالی که از وقوع نخستین ترور در ایران می‌گذرد بارها دولت‌های اسرائيل، آمريکا و بريتانيا را به دست داشتن در ترور افرادی که «دانشمندان هسته‌ای» می‌خوانند متهم کرده‌اند.

این اتهامی است که چند رسانه غربی نیز در چندین گزارش به آن اشاره کرده و موساد، سازمان اطلاعات اسرائیل، را در این ترورها دخیل دانسته‌اند.

از جمله در زمستان سال گذشته يک مقام آمريکايی به شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی گفت که ترور «دانشمندان هسته‌ای» ايران توسط نيروهای سازمان مجاهدين خلق و با حمايت مالی، آموزشی و نظامی سرويس مخفی اطلاعاتی اسرائيل انجام شده است.

پیشتر علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، در دی‌ماه ۱۳۹۰ در مصاحبه‌ای با شبکه خبری العالم از بازداشت «تعدادی از افرادی که در ترور شهید احمدی روشن دست داشتند» خبر داده بود.

در حالی که مشخص نیست آیا این افراد با افراد تازه دستگیرشده ارتباطی داشته‌اند یا خیر، وزارت اطلاعات ایران وعده داده است که «در روزهای آینده» درباره «عوامل اصلی» ترورها در ایران بیشتر اطلاع‌رسانی کند.
XS
SM
MD
LG