لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۳

ایران ادعای واشینگتن پست درباره نقش تهران در توطئه‌ ترور را رد کرد


به دنبال انتشار گزارشی در روزنامه واشینگتن پست که مدعی شده بود ایران احتمالا در توطئه ترور چند مقام خارجی در کشورهای مختلف نقش داشته است، نمایندگی ایران در سازمان ملل این ادعا را رد کرد.

به گزارش روز چهارشنبه، ۱۰ خردادماه، خبرگزاری مهر، بخش مطبوعاتی نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک، با ارسال نامه‌ای به روزنامه واشینگتن پست، طرح اتهام دست داشتن ایران در توطئه ترور را «بی‌اساس» خواند و آن‌ها را در راستای «ایران هراسی و سیاست‌ فشار غیرقانونی به ایران» دانست.

روزنامه واشینگتن پست، هشتم خرداماه، گزارشی بر اساس گفته‌های مقامات رسمی آمريکا منتشر کرد و مدعی شد که ایران یا حزب‌الله در توطئه ترور دو مقام سعودی، چند اسرائیلی و آمریکایی در برخی کشورها، از جمله جمهوری آذربایجان، نقش داشته است.

نمایندگی ایران در سازمان ملل در رد این اتهام آورده است: «جمهوری اسلامی ایران در طول سالیان گذشته همواره خود بزرگترین قربانی تروریسم بوده و هزاران ایران شامل شهروندان عادی، مسئولان عالی‌رتبه و همین‌طور دانشمندان ایران هدف اقدامات تروریستی سازمان یافته قرار گرفته‌اند.»

چندين مقام رسمی آمريکايی و کشورهای خاورميانه که نامی از انها برده نشده است، به واشینگتن پست گفته‌ بودند که در هفته‌های گذشته ماموران تحقيقات امنيتی در چهار کشور به مدارک جديدی در ارتباط با طرح‌های ترور قبلی دست يافته‌اند که تمامی شواهد حاکی از ارتباط اين نقشه ها با نيروهای حزب الله لبنان يا نيروها يا گروه هايی در داخل ايران است.

در ماه‌های گذشته جمهوری آذربايجان در چندین مورد از کشف گروه‌های تروريستی وابسته به ايران خبر داده است.

اوايل بهمن‌ماه سال گذشته وزارت امنيت ملی جمهوری آذربايجان در اعلاميه‌ای از ناکام گذاشتن طرح تروری خبر داد که گفته شده بود «از طرف افرادی وابسته به وزارت اطلاعات ايران» برنامه‌ريزی شده‌است.

سوم اسفندماه نيز شبکه خبری دولتی آذربايجان (آز تی وی) اعلام کرد که يک گروه سازمان يافته تروريستی «تحت امر مستقيم سپاه پاسداران جمهوری اسلامی» کشف و اعضای آن را بازداشت کرده است.

وزارت امنيت ملی جمهوری آذربايجان روز ۲۴ اسفند ماه نیز اعلام کرد که ۲۲ نفر شامل ۱۸ شهروند جمهوری آذربايجان و چهار شهروند خارجی به اتهام «خيانت به دولت و نقض امنيت ملی، جاسوسی برای سپاه پاسداران به منظور انجام يک سری عمليات تروريستی عليه شهروندان خارجی مقيم آذربايجان، سفارتخانه های آمريکا و اسرائيل و چندين موسسه غربی» دستگير شده‌اند.

انتشار این موارد که چندین بار احضار سفیر آذربایجان در تهران را به وزارت امور خارجه به همراه داشته است.

جمهوری اسلامی ايران همواره ادعاهای ايجاد گروه های تروريستی و جاسوسی در آذربايجان را رد کرده است و به نوبه خود مدعی است که عوامل وابسته به سازمان جاسوسی اسرائيل (موساد) با کمک و مساعدت دولت آذربايجان طرح ترور دانشمندان هست‌ ای ايران را عملياتی می کنند، ادعايی که دولت آذربايجان آن را «افترا» ناميده است.
XS
SM
MD
LG