لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۹

تمدید بازداشت خبرنگار شبکه ايرانی «سحر» در آذربایجان به اتهام حمل مواد مخدر


گزارش های رسیده حاکی است که دادگاهی در جمهوری آذربايجان حکم بازداشت موقت خبرنگار شبکه آذری زبان سحر وابسته به تلویزیون ایران در باکو را تمدید کرد تا «تحقیقات مرتبط با مواد مخدر» ادامه یابد.

طبق گزارش های منتشره، راننده شبکه «سحر» نيز دستگير شده است، اما هنوز درباره اتهامات وی خبری منتشر نشده است. هر دو اين افراد شهروند آذربايجان هستند.

آنار بايرام اف، ۳۱ ساله، پنج سال است که به عنوان گزارشگر برای تلويزيون «سحر» فعاليت می کند و روز جمعه به اتهام «حمل نیم گرم هروئین» از سوی پلیس جمهوری آذربایجان بازداشت شد.

آذربايجان هم اکنون سايت اينترنتی شبکه سحر را فيلتر کرده و جلو فعاليت اين شبکه تلويزيونی و پخش آن را در جمهوری آذربايجان گرفته ‌است. با وجود اين، شبکه ياد شده هنوز برخی از مناطق جنوبی جمهوری آذربايجان را تحت پوشش خود دارد.

عباس اسکندری، سخنگوی سفارت ايران در آذربايجان در واکنش به بازداشت خبرنگار شبکه سحر به خبرگزاری «توران» آذربايجان گفته است که «ايران اتهامات وارده به خبرنگار بازداشتی شبکه سحر را قبول ندارد، چرا که وی شخص مومنی است.»

به گفته وی، افراد بازداشت شده، «دارای وجدانی پاک هستند و به صورت حرفه ای مشغول به کار خود بوده اند.»

آقای اسکندری، بازداشت اين افراد را در راستای «ضربه زدن به روابط ايران و آذربايجان» عنوان کرده است.

مقام های آذربايجان بارها، درباره مقاصد «سياسی» شبکه تلوزيونی سحر در مسير ضربه زدن به امنيت ملی آذربايجان و دولت لائيک اين کشور، رواج خرافه گرايی، افراط گرايی مذهبی و ايجاد تفرقه ميان مردم هشدار داده اند.

آذربايجان و ايران همواره همديگر را به دخالت در امور داخلی همديگر متهم کرده اند. با اوج گرفتن جنگ لفظی ميان دو کشور، وزارت امور خارجه ايران روز ۲۳ بهمن ماه، سفير آذربايجان در تهران را احضار کرد.

در بيانيه وزارت خارجه ايران آمده است: برخی از «تروريست‌های مرتبط با ترور دانشمندان هسته‌ای ايران» در جمهوری‌ آذربايجان «تردد» داشته و اين افراد از «برخی تسهيلات» برای «همکاری» با «شبکه‌های جاسوسی اسرائيل» و «سفر به اسرائيل» برخوردار هستند.

در اين بيانيه آمده است: مديرکل مشترک ‌المنافع و قفقاز وزارت امور خارجه در يادداشت اعتراضی به جوانشير آخوندوف،‌ سفير جمهوری آذربايجان، از باکو موکدا خواسته است تا «از فعاليت‌های سازمان جاسوسی موساد عليه جمهوری اسلامی ايران در خاک آن کشور جلوگيری شود.»

وزارت امور خارجه آذربايجان در واکنش اين اتهام ها را «افترا» خوانده است.

بازداشت همکاران شبکه سحر در حالی انجام شده است که جمهوری آذربايجان در آذرماه سال جاری احمد کاظمی، موسس شبکه تلويزيونی سحر و مدير نمايندگی صدا و سيمای جمهوری اسلامی ايران در جمهوری آذربايجان را به محض ورود به فرودگاه «حيدر علی اف»، متوقف و از کشور اخراج کرد.

درست يک هفته قبل از اخراج نماينده صدا و سيمای ايران از باکو، علی حسن اف مدير بخش سياسی-اجتماعی نهاد رياست جمهوری آذربايجان در سفری به تهران، از مقام های ايرانی خواسته بود که فعاليت شبکه تلويزيونی سحر را متوقف کنند.

وی، پس از بازگشت به کشورش در مصاحبه با خبرگزاری «ترند» آذربايجان از توافق مسئولان مطبوعاتی دو کشور در مورد عدم مداخله در امور داخلی يکديگر خبر داد.

حسن ‌اف می‌گويد که در ديدار با مقام های ايرانی بدون پرده و خيلی صميمی گفته است که «دولت آذربايجان لائيک است، راه مدرنيته را در پيش گرفته و دولت ايران اسلامی و ايدئولوژيک است و راه خود را دارد، شما به راه خود و ما به راه خود.»

مدير بخش سياسی- اجتماعی نهاد رياست جمهوری آذربايجان در اين باره افزود: «من در ايران بر موضوعی که پافشاری می‌کردم، فعاليت شبکه تلويزيونی سحر ايران بود. همان طور که می‌دانيد اين شبکه تلويزيونی برای آذربايجان ايجاد شده‌ است. اگر در جهت تاثير بر ديدگاه مردم فعاليت می‌کند، اين قابل قبول و طبيعی نيست. با اين روال، ما هم بايد يک شبکه خبر "شب" ايجاد کنيم و جهت فرستنده را به طرف ايران بگيريم.»

اوايل بهمن‌ماه نيز وزارت امنيت ملی جمهوری آذربايجان در اعلاميه‌ای از ناکام گذاشتن طرح تروری خبر داد که به گفته آن، از طرف افرادی وابسته به وزارت اطلاعات ايران برنامه‌ريزی شده بود. تلويزيون دولتی آذربايجان، آن زمان با پخش اعترافات دو فرد متهم به دست داشتن در ترور، گزارش داد که رهبر اين گروه به نام «بالاقارداش داداش‌اف»، شهروند جمهوری آذربايجان، هم اکنون در شهر اردبيل ايران زندگی می‌کند و با وزارت اطلاعات ايران همکاری دارد.

سفارت جمهوری اسلامی در باکو ارتباط نهادهای امنيتی ايران با يک گروه تروريستی دستگير شده در جمهوری آذربايجان را کذب خواند.

اتهام های متقابل ايران و آذربايجان در حالی به اوج خود رسيده است که روز ۱۹ نوامبر، رفيق تقی، نويسنده سرشناس آذربايجان، از طرف شخصی که هويت وی تحت بررسی پليس جمهوری آذربايجان قرار دارد، با چاقو مورد سوء قصد قرار گرفت و چهار روز پس از آن جان باخت.

وی که به خاطر مقالات جنجالی‌اش در مورد اسلام افراطی تحت فشار بود با واکنش سخت سفارت ايران در سال ۲۰۰۶ به انتشار يکی از مقاله‌هايش مواجه شد و آيت ‌الله درگذشته فاضل لنکرانی نيز در همان سال طی فتوائيه‌ای خون اين نويسنده آذربايجانی را حلال اعلام کرد و در فتوائيه خود نوشت: «قتل او (رفيق تقی) بر هر کسی که دسترسی داشته باشد لازم است.»
مقام‌های آذربايجان همچنين به دفعات از «نفوذ» ايران در شهرستان «نارداران» واقع در ۴۵ کيلومتری باکو انتقاد کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG