لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۵

محمد مصطفایی، وکیل ایرانی، برنده جایزه انجمن قلم نروژ


محمد مصطفایی، وکیل ایرانی.
محمد مصطفایی، وکیل ایرانی.
انجمن قلم نروژ روز پنجشنبه دهم نوامبر ۲۰۱۱ اعلام کرد که جایزه سالانه خود را به وکیل ایرانی و فعال حقوق بشر، محمد مصطفایی اهدا کرده‌است. این جایزه به دستاوردهای برجسته در زمینه آزادی بیان اعطا می‌شود.

سایت «انجمن قلم» نروژ در معرفی این وکیل شناخته شده ایرانی، نوشته‌است: «محمد مصطفایی در وکالت پرونده‌های متعدد محکومان قضایی در ایران توانسته‌است بیش از ۵۰ موکل خود از جمله تعداد زیادی از کودکان و زنان را از اعدام نجات دهد.»

گفت‌وگوی رؤیا کریمی مجد با محمد مصطفایی، برنده جایزه انجمن قلم نروژ
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:33 0:00
لینک مستقیم


محمد مصطفایی در مورد دلایل انتخابش به عنوان برنده جایزه انجمن قلم نروژ به رادیو فردا می‌گوید: «فکر می‌کنم بیشتر به خاطر فعالیت‌هایی است که در گذشته داشتم و مطالبی که در مورد پرونده‌هایی که در ایران روی آن کار می‌کردم، می‌نوشتم. همچنین موضوعات حقوق بشری که در موردش فعالیت می‌کردم و می‌نوشتم و در نهایت این که از رسانه‌ها استفاده می‌کردم برای این‌که صدای قربانیان را به گوش مسئولان و مردم برسانم.»

محمد مصطفایی مهم‌ترین ویژگی دفاعیاتش از موکلانش را کار روی شخصیت متهمان می‌داند و می‌گوید: «وقتی روی شخصیت مجرم کار می‌کردیم و اوضاع و احوالی که در زمان ارتکاب جرم با آن مواجه بوده و شرایط فرهنگی، اقتصادی و سیاسی که در حول و حوش زندگی مجرم می‌چرخید، بازتابش بسیار گسترده‌تر از این بود که بخواهیم صرفاً روی جرم کار کنیم. مثلا در مورد سنگسار دستاوردهایی داشتیم، از جمله در مجلس شورای اسلامی و حتی در مورد اعدام اطفال زیر ۱۸ سال.»

به نوشته سایت انجمن قلم نروژ، آقای مصطفایی در پرونده معروف سکینه محمدی آشتیانی، مادر ۴۳ ساله‌ای که به سنگسار محکوم شده بود، توانست با فعالیت گسترده خود در سطح داخلی و بازتاب آن در جهان مانع از اجرای حکم سنگسار موکلش شود.

انجمن قلم نروژ اعلام کرد جایزه «آزادی بیان» خود را در مراسمی در خانه ادبیات شهر اسلو روز سه‌شنبه ۱۵ نوامبر ۲۰۱۱ به این وکیل ایرانی اهدا کرد. با این حال محمد مصطفایی معتقد است این جایزه متعلق به همه نویسندگانی است که در ایران زندانی هستند.

وی در این باره می‌گوید: «نویسنده‌های مطرحی هستند که قلم بسیار خوبی دارند ولی متاسفانه برخی از آنها در زندان هستند و فضای کار برایشان باز نیست. من فکر می‌کنم یکی دیگر از دلایل اهدای این جایزه به من این بوده که من در خارج از کشور هستم و می‌توانم به راحتی درباره مسائل ایران صحبت کنم و می‌توانم در این مراسم حضور داشته باشم و صدایی باشم برای نویسندگانی که در زندان‌های ایران به‌سر می‌برند یا روزنامه‌نگاران و خبرنگارانی که در ایران تحت فشار قرار دارند و یا زندانی هستند.»

محمد مصطفایی به خاطر فعالیت‌های وکالتی‌اش در سال ۱۳۸۹ تحت فشار و بازداشت و بازجویی در ایران قرار گرفت و ناگزیر شد در پاییز آن سال از کشور خارج شده و به نروژ پناهنده شود.
  • 16x9 Image

    رویا کریمی مجد

    رویا کریمی مجد روزنامه‌نگاری را در سال ۱۳۷۱ در ایران آغاز کرد و اردیبهشت ۱۳۸۷ به رادیو فردا پبوست. او تهیه‌کنندگی برنامه هفتگی صدایی دیگر را که به بررسی مسایل زنان اختصاص دارد، برعهده دارد.  در سال ۲۰۱۵ میکروفن طلایی جشنواره رادیویی نیویورک به  برنامه رادیویی «سنت تیغ» که رویا کریمی مجد آن را تهیه کرده بود تعلق یافت. 

XS
SM
MD
LG