لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۸

حمله هوایی ناتو به دفتر معمر قذافی در طرابلس


مجتمع باب‌العزیزیه در طرابلس، پس از یکی از حملات هوایی اخیر.
مجتمع باب‌العزیزیه در طرابلس، پس از یکی از حملات هوایی اخیر.
ار لیبی خبر می‌رسد که دفتر معمر قذافی، رهبر لیبی در مجتمع اقامتی وی در طرابلس، بامداد روز دوشنبه، بر اثر حمله هوایی ناتو نابود شده‌است؛ در همین روز خبر رسید که مخالفان در شهر محاصره شده مصراته در غرب لیبی به موفقیت‌هایی دست یافته‌اند.

گزارش‌ها حاکی است که در پی حمله هوایی ناتو، سه ساختمان از دفتر معمر قذافی در مجتمع باب‌العزیزیه، مجموعه‌ای در مرکز شهر طرابلس که محل اقامت معمر قذافی را نیز در بر می‌گیرد، نابود شده‌است.

در این حمله، دفتر و تالار پذیرایی‌های رسمی از مقامات و هم‌چنین یک کتابخانه چندطبقه ویران شده‌است و مقام‌های لیبی به خبرنگاران گفتند که این حمله «باعث زخمی شدن ۴۵ نفر شده‌است که حال ۱۵ تن از آنان وخیم گزارش می‌شود.»

اینکه رهبر لیبی، خود در هنگام حملات هوایی به باب‌العزیزیه در چه مکانی حضور داشته نامشخص است.

روز شنبه نیز دو موشک که ظاهراً از سوی هواپیماهای ناتو شلیک شده به باب‌العزیزیه اصابت کرد که به گفته خبرگزاری رویترز در اطراف گودال‌های ناشی از برخورد موشک‌ها، قطعات پراکنده جعبه‌های فلزی تجهیزات نظامی دیده می‌شد.

مسئولان لیبیایی، محل اصابت این دو موشک را «یک توقفگاه خودرو» اعلام کردند.

نیروهای ائتلاف بین‌المللی روز ۲۱ مارس نیز یک ساختمان اداری واقع در منطقه باب‌العزیزیه را بمباران هوایی کردند و یکی از مقامات رسمی نیروهای ائتلافی اعلام کرد که این بمباران تأثیر مخربی بر «قابلیت فرمان‌دهی و کنترل» معمر قذافی داشته‌است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که این ساختمان، که در ۵۰ متری چادری قرار دارد که معمر قذافی عموماً در آن با میهمانان خود دیدار می‌کند، با خاک یکسان شده‌است.

پیشرفت «قابل توجه» مخالفان در نبرد مصراته

خبرگزاری فرانسه هم‌چنین گزارش می‌دهد که نیروهای مخالف معمر قذافی، روز یکشنبه در شهر محاصره شده مصراته به پیشرفت‌های قابل توجهی دست پیدا کرده‌اند.

مِصراته که در ۲۱۵ کیلومتری شرق طرابلس، پایتخت لیبی، قرار دارد سومین شهر مهم این کشور و تنها شهر بزرگ در غرب لیبی است که عمدتاً در اختیار مخالفان حکومت معمر قذافی قرار دارد.

این شهر شش هفته است که هدف حملات نیروهای قذافی بوده، حملاتی که به گفته برخی از منابع در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های خارجی تاکنون دست‌کم هزار کشته برجای گذاشته‌است.

گزارش‌ها حاکی است که نیروهای مخالف قذافی هم‌اینک موفق شده‌اند کنترل خیابان اصلی شهر مصراته را به‌دست بگیرند و ساکنان این منطقه توانسته‌اند پس از ۵۰ روز از خانه‌های خود بیرون بیایند.

خبرگزاری فرانسه گزارش می‌دهد که خیابان اصلی شهر مصراته، که خیابان طرابلس نام دارد، در ۵۰ روز گذشته هدف راکت‌ها و هم‌چنین گلوله‌های تک‌تیراندازهای نیروهای هوادار معمر قذافی بوده و به این دلیل، ساکنان ناچار بوده‌اند تمامی این مدت را در خانه‌های خود به‌سر ببرند.

با این حال گزارش می‌رسد که شهر مصراته، روز یک‌شنبه نیز هم‌چنان زیر آتش شدید راکت‌های «گراد» قرار داشت، و این در حالی است که دولت لیبی قول داده‌بود بمباران این شهر را متوقف کند.

خالد کعیم، معاون وزیر امور خارجه لیبی، روز جمعه گفت که پس از عقب‌نشینی ارتش، قبایلی که در مصراته و اطراف آن ساکنند در مقابل شورشیان قرار خواهند گرفت و برای وادار کردن شورشیان به تسلیم از «گفت‌وگو» یا «زور» استفاده می‌کنند.

وزارت دفاع ایالات متحده، پنتاگون، روز شنبه از انجام نخستین حمله هوایی آمریکا با هواپیماهای بدون سرنشین در لیبی خبر داد و یک روز پس از آن نیز یک سخنگوی سازمان ناتو، به خبرنگاران گفت که در دومین حمله با هواپیماهای بدون سرنشین که عصر یکشنبه رخ داد، یک سامانه پدافند هوایی در طرابلس هدف قرار گرفته‌است.
XS
SM
MD
LG