لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۶

واکنش ناتو به خبر کشته شدن چند عضو خانواده قذافی در یک حمله موشکی


سرتیپ شارل بوشار کانادایی، فرمانده ناتو در عملیات‌های لیبی
سرتیپ شارل بوشار کانادایی، فرمانده ناتو در عملیات‌های لیبی
ساعاتی پس از انتشار خبر کشته شدن چند عضو خانواده معمر قذافی در یک حمله موشکی، فرمانده نیروهای ناتو در لیبی، هدف قرار دادن عمدی این افراد را رد کرد. همزمان دولت آمریکا از اظهارنظر در مورد حمله هوایی شنبه‌شب در طرابلس خودداری می‌کند.

موسی ابراهیم، سخنگوی دولت لیبی به رسانه‌ها خبر داده بود که سیف‌العرب، پسر ۲۹ ساله معمر قذافی به همراه سه نوه آقای قذافی در یک حمله هوایی کشته شده‌اند ولی معمر قذافی و همسرش که در همان خانه حضور داشته‌اند از این حمله جان سالم به در برده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، سرتیپ شارل بوشار، فرمانده ناتو در لیبی در بیانیه‌ای گفت که از گزارش‌های «تأیید نشده» رسانه‌ها مبنی بر اینکه احتمال کشته شدن چند تن از اعضای خانواده معمر قذافی، باخبر است.

وی در عین حال افزود که «تمامی اقدامات ناتو [در لیبی] ماهیت نظامی دارند و ... ما افراد را هدف نمی‌گیریم.»

این فرمانده ناتو در تشریح حمله هوایی شنبه‌شب گفت که «ناتو این حملات را با هدف‌گیری دقیق علیه تأسیسات نظامی در طرابلس ادامه داده و حملات شنبه‌شب شامل ساختمان مرکز فرماندهی و کنترل در محله باب‌العزیریه نیز بوده‌است.»

به رقم تأیید کشته شدن سیف‌العرب قذافی از سوی دولت لیبی، هنوز منابع مستقل حمله هوایی موشکی به خانه وی را تأیید نکرده‌اند.

در همین حال سخنگوی دولت لیبی روز یکشنبه در واکنش به تکذیب هدف‌گیری خانواده قذافی از سوی ناتو، گفت که ناتو از حضور رهبر لیبی در آن خانه خبر داشته‌است و این حمله «یک تلاش عمدی برای ترور معمر قذافی» بوده‌است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت آمریکا شنبه شب از اظهارنظر در مورد خبر کشته شدن اعضای خانواده معمر قذافی توسط حمله موشکی ناتو خودداری کرد.

اما بنا بر این گزارش یک مقام دولتی ایالات متحده که نخواسته نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه گفته‌است: «لیبیایی‌ها با ما تماس تلفنی گرفتند و گفتند فرد مهمی مورد هدف قرار گرفته اما اینکه این فرد چه کسی بوده، خبرهای رسیده به من هم در حد همان خبرهایی است که شما دارید.»

سازمان ناتو روز شنبه پیشنهاد آتش‌بس و مذاکره که از سوی معمر قذافی مطرح شد را رد کرد و گفت که به این پیشنهاد اعتماد ندارد. ناتو هم‌چنین موضع خود را تکرار کرد که تا زمانی که جان غیرنظامیان از سوی نیروهای رهبر لیبی تهدید می‌شود، سازمان ناتو به هدف‌گیری تأسیسات و تجهیزات نظامی حکومت لیبی ادامه خواهد داد.

هفته گذشته دفتر رهبر لیبی در باب‌العزیزیه، مجتمع اقامتی وی در طرابلس، بر اثر حمله هوایی ناتو نابود شد و روز شنبه پیش از آن نیز دو موشک که ظاهراً از سوی هواپیماهای ناتو شلیک شده به باب‌العزیزیه اصابت کرد که به گفته خبرگزاری رویترز در اطراف گودال‌های ناشی از برخورد موشک‌ها، قطعات پراکنده جعبه‌های فلزی تجهیزات نظامی دیده می‌شد.

سازمان ناتو از حدود یک ماه پیش فرماندهی عملیات بین‌المللی برای برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی را برعهده دارد. این عملیات برای اجرای قطعنامه ۱۹۷۳ شورای امنیت سازمان ملل متحد آغاز شده‌است.
XS
SM
MD
LG