لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۸

لحن تندتر اوباما در قبال ایران هنوز اسرائیل را قانع نکرده‌است


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل.
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل.
این که چگونه باید با برنامه اتمی ایران برخورد کرد، موضوع بحثی داغ میان رهبران آمریکا و اسرائیل در یکی دو روز آینده است. هم رئیس جمهوری و هم نخست وزیر اسرائیل راهی واشنگتن شده‌اند تا ضمن شرکت در اجلاس سالانه هواداران اسرائیل با باراک اوباما هم گفت‌وگو کنند. حرف هر دو رهبر اسرائیل هم یکی است؛ این که رئیس جمهوری آمریکا باید خط قرمز را به روشنی به ایران نشان دهد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:55 0:00
لینک مستقیم


رضا تقی‌زاده، تحلیلگر مسایل سیاسی در لندن، به رادیو فردا می‌گوید: «ملاقات روز دوشنبه آقای نتانیاهو با آقای اوباما در واشنگتن شاید یکی از بااهمیت‌ترین گفت‌وگوهای سیاسی بین رؤسای این دو کشور است. نخست وزیر اسرائیل با تکیه بر لابی قوی یهودی‌ها و نیاز آقای اوباما به جلب یهودی‌ها در انتخابات سال جاری، سعی می‌کند در جهت تامین بیشتر هدف‌های سیاسی دولت خود استفاده کند. این هدف‌ها در کمترین شکل، حفظ فشارهای کنونی علیه ایران و افزایش این فشارها است و در حداکثر شرایط، آمادگی برای حمله نظامی به ایران و حمایت از تهدیدات نظامی اسرائیل است.»

پیش از آغاز اجلاس کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل در روز یک‌شنبه، شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل، به روزنامه «نیویورک تایمز» گفت هنوز روشن نیست که خط قرمز برای شروع عملیات نظامی بازدارنده در برابر برنامه مشکوک اتمی ایران کجاست.

یک روز پیش از آن هم روزنامه «گاردین» به نقل از مقام‌های اسرائیلی نوشت: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، این اظهار نظر را که «همه گزینه‌ها روی میز است» مبهم می‌داند و خواستار آن است که رئیس جمهوری آمریکا موضع‌گیری روشن‌تری در برابر ایران داشته باشد.

اما پیش از گفته‌های رهبران اسرائیل، باراک اوباما در مصاحبه با یک ماهنامه آمریکایی که روز جمعه منتشر شد گفت دو دولت ایران و اسرائیل می‌دانند وقتی رئیس جمهور آمریکا می‌گوید دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای غیرقابل قبول است، بلوف نمی‌زند.

مئیر جاودانفر، تحلیلگر مسایل خاورمیانه در تل‌آویو اسرائیل، معتقد است: «بزرگ‌ترین مخاطب آقای اوباما دولت اسرائیل بود و رأی‌دهندگانی در آمریکا که از اسرائیل حمایت می‌کنند. آقای اوباما می‌خواهد به اینها نشان دهد دولتش هنوز از اسرائیل حمایت می‌کند. دومین مخاطب او هم آقای خامنه‌ای بود که اگر در مذاکرات به نتیجه نرسند احتمال این که دولت اوباما به گزینه نظامی متوسل شود واقعا وجود دارد.»

باراک اوباما در گفت‌وگو با ماهنامه آتلانتیک در اظهار نظری صریح این را هم یادآور شد که منظور از روی میز بودن همه گزینه‌ها شامل گزینه نظامی هم می‌شود، اگر تحریم‌ها و دیپلماسی نتواند نقطه پایانی بر بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران بگذارد.

اما رهبران اسرائیل به این قانع نیستند و رئیس جمهوری اسرائیل می‌گوید به توافقی جمعی و روشن نیاز است تا نگذارد «فاجعه اتمی ایران به نقطه بی‌بازگشت برسد.» نخست‌وزیر اسرائیل هم با اشاره به اعلام آمادگی ایران برای ازسرگیری مذاکرات اتمی می‌گوید ایران بارها این کار را انجام داده و می‌خواهد زمان بخرد و دنیا نباید در این تله بیفتد.

مئیر جاودانفر که در تحلیل‌هایش مخالف برخورد نظامی با ایران است، می‌گوید این روزها این خطر جدی‌تر از پیش است و می‌افزاید: «تمرکزی که اکنون روی این مسئله وجود دارد و تهدیدات و اظهارات مقام‌های اسرائیل در خارج از اسرائیل، این که مقام‌های رسمی هر هفته از آمریکا به اسرائیل می‌آیند یا از اسرائیل به آمریکا می‌روند، مرا به تدریج متقاعد می‌کند که امکان متوسل شدن دولت اسرائیل به گزینه نظامی جدی است.»

اجلاس سالانه کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک)، روز یکشنبه با شرکت بیش از شش هزار تن از نخبگان یهود از سراسر آمریکا در واشنگتن گشایش می‌یابد. رئیس جمهور اسرائیل روز یکشنبه و در جریان این همایش هم‌چنین نخست‌وزیر اسرائیل روز دوشنبه در کاخ سفید با رئیس جمهوری آمریکا دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد.
XS
SM
MD
LG