لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۲

اژه‌ای: موارد تذکر داده شده را از سایت هاشمی بردارند سایت باز می‌شود


غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور
غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور
غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور، روز دوشنبه در نشست خبری خود در مورد مسدود بودن وب‌سایت رسمی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت که این سایت به نام «یکی از فرزندان» او ثبت شده‌بود و اگر «این سایت را ثبت کنند» و موارد تذکر داده شده را بردارند، سایت باز می‌شود.

محمد هاشمی، رئیس دفتر هاشمی رفسنجانی به خبرگزاری ایلنا گفته‌است که شرکت اینترنتی خدمات‌دهنده به این وب‌سایت، پنجشنبه شب، هشتم دی‌ماه، اعلام کرد که به آنها دستور داده شده، دیگر به سایت آیت‌الله رفسنجانی سرویس ندهند.

محمد هاشمی افزوده که پیش از آن، گروهی که ماهیتش روشن نیست، خواستار پالایش سایت و حذف خطبه‌های آخرین نماز جمعه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در ۲۶ تیرماه ۸۸ شده بود. اکبر هاشمی رفسنجانی در آن نماز جمعه، خواستار «آزادی زندانیان سیاسی و جلب رضایت معترضان» پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم شده بود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محسنی اژه‌ای روز دوشنبه در نشست خبری خود در باره مسدود شدن سایت هاشمی رفسنجانی گفت: «سایت‌هایی که به آنها تذکر داده می‌شود اگر مطالبشان را از روی خروجی سایت برداشتند که هیچ؛ البته نوع تخلف متفاوت است. به این سایت یک بار تذکر داده شده بود، توجه کرده بودند، بار دیگر این اقدام صورت گرفت که تذکر داده شد و بعد از آن اقدام قانونی از طریق کارگروه جرایم رایانه‌ای صورت گرفت.»

وی در ادامه اظهار داشت: «این سایت به نام آقای هاشمی نبوده بلکه به نام یکی از فرزندان ایشان ثبت شده بود و به آنها گفته شد که اگر این سایت را ثبت کنند و آن موارد را بردارند، سایت باز می‌شود.»

اکبر هاشمی رفسنجانی که تا پیش از انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست جمهوری در خرداد ۸۸ یکی از تأثیرگذارترین چهره‌ها در عرصه سیاسی ایران بود، از زمان ایراد آخرین خطبه نماز جمعه خود در ۲۶ تیر ماه ۸۸ که در آن خواستار تغییر روش حکومت در قبال اعتراض‌ها و رسیدگی به خواسته‌های معترضان شده بود، همواره مورد حمله و انتقاد گروه‌های هوادار رهبر جمهوری اسلامی قرار داشت.

هاشمی رفسنجانی در آخرین اظهار نظر سیاسی خود روز یک‌شنبه (نهم بهمن) در دیدار با جمعی از فعالان سیاسی، دانشجویی و مطبوعاتی ایران گفت که «بازگشت از خطا، رجوع به مردم، و ایجاد و تقویت اتحاد و همدلی میان مردم و مسئولان و نیز میان خود مردم و گروه‌های سیاسی راهکار عبور از گردنه‌های سخت مقطع کنونی نظام» است.

«منتظر اقدام اینترپل درباره خاوری هستیم»

غلامحسین محسنی اژه‌ای در بخش دیگری از نشست خبری روز دوشنبه خود در پاسخ به پرسشی در رابطه با آخرین وضعیت پیگیری برای بازگرداندن محمود خاوری، مدیرعامل بانک ملی، که از متهمان پرونده اختلاس بزرگ است، به ایران گفت: «در این مورد از طریق اینترپل اقدام شده‌است. اخیرا از طریق غیررسمی هم مجددا پیغامی به او داده شده‌است اما ما منتظر اقدامات اینترپل هستیم و امیدواریم به وظیفه‌ قانونی‌شان عمل کنند.»

پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی با اتهامات مربوط به فردی به نام مه‌آفرید امیر خسروی صاحب مجموعه «گروه امیر منصور آریا» آغاز شد، اما پس از آن ابعاد گسترده‌تری پیدا کرد و نام تعدادی از دست‌اندرکاران حکومتی به عنوان متهمان این پرونده در رسانه‌ها مطرح شد.

محمود خاوری، مدیرعامل بانک ملی، نیز که به کانادا گریخته‌است از متهمان این پرونده‌است، اما قوه قضائیه ایران هنوز موفق به استرداد او یا دارایی‌های وی در کانادا نشده‌است.

محسنی اژه‌ای در ادامه درباره پرونده خاوری افزود: «من روز اول گفتم که اگر این فرد نیاید به ضرر خود اوست. الان هم بعضی افراد علیه او دارند اعترافاتی می‌کنند که تا خود او نیاید ما نمی‌دانیم چند درصد اینها درست و چند درصد غلط است. خود این فرد هم تا حالا منکر چیزی نشده‌است که بگوید هیچ‌گونه خلافی نکرده‌است.»

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: «امیدواریم سازمان‌های بین‌المللی حداقل در این یک مورد روسفید بیرون بیایند و این فرد را به ایران بازگردانند.»

اعتراف چند مسئول اجرایی به رشوه‌های میلیاردی

غلامحسین محسنی اژه‌ای در بخش دیگری از نشست خبری روز دوشنبه خود اظهار داشت که «تقریبا از چهار هفته گذشته تا الان، ابعاد جدیدی از این پرونده مشخص شده و اموال بیشتری شناسایی شده‌است و کارشناسی اموال غیر از چند شرکت بزرگ و تقریبا اموال غیرکارخانجات به اتمام رسیده‌است.»

دادستان کل کشور در ادامه نشست خبری خود در این مورد گفت: «۲۴ نفر از افراد مرتبط در این پرونده کیفرخواستشان صادر شده‌است و قاضی پرونده نیز تعیین شده و از هفته‌ گذشته در حال مطالعه‌ این پرونده هستند. علاوه بر این ۲۴ نفر، پنج الی شش نفر دیگر نیز در طول هفته کیفرخواستشان صادر می‌شود و شاید تعداد این افراد به ۳۰ نفر یا بیشتر هم برسد.»

محسنی اژه‌ای افزود: «در طول یک ماه چندین نفر در مسئولیت‌های مختلف در رابطه با پرونده فساد مالی اخیر دستگیر شده‌اند؛ البته مسئولیت بالایی ندارند ولی در مسئولیت‌های اجرایی بوده‌اند و به دریافت مبالغ قابل توجهی به صورت رشوه‌های میلیاردی اعتراف کرده‌اند.»

وی در ادامه گفت: «یکی از شیوه‌های پول دادن این گروه به افراد این بود که کیف‌های مخصوصی را تهیه کرده و در آنها مبلغی را که عمدتا یورو بوده می‌گذاشتند و آن را در اختیار افراد قرار می‌دادند؛ لذا اصل این موضوع جدید نیست ولی با اسناد جدیدی که به دست آمد تعداد کیف‌ها، اسامی بیشتر و مبالغ بیشتری مطرح شد. در همین یک ماه اخیر هم افرادی در این رابطه دستگیر شده‌اند و به این موضوع اذعان داشته‌اند.»

سخنگوی قوه قضائیه از برگزاری اولین دادگاه پرونده فساد مالی اخیر در اواخر بهمن‌ماه سال جاری خبر داد.

توضیح درباره حکم اعدام سعید ملک‌پور، برنامه‌نویس رایانه‌ای

غلامحسین محسنی اژه‌ای در ادامه‌ نشست روز دوشنبه خود در پاسخ به این پرسش که «سایت‌های بیگانه در مورد اعدام سعید ملک‌پور مطرح می‌کنند که این فرد دارای جرم سیاسی است» به پرونده‌ای قدیمی‌تر مربوط به فردی به نام رحمت‌الله حیدری اشاره کرد و گفت: «بارها گفته‌ام؛ از دشمن چه انتظاری دارید؟ آنها در مورد فردی جانی و قاتل که حداقل سه قتل مرتکب شده و چند کودک حدود ۷-۸ ساله را ربوده و مورد آزار و اذیت قرار داده‌است، وقتی مجازات می‌شود مطالب کذبی مطرح می‌کنند و اکنون با تعابیر خاص از وی به عنوان فردی مذهبی و دارای جایگاه یاد می‌کنند.»

سعید ملک‌پور که از سه سال پیش در زندان به سر می‌برد، از سوی دستگاه قضایی ایران متهم به «افساد فی‌الارض» است، اتهامی که به گفته خانواده وی و سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری به دلیل استفاده از برنامه ابداعی آقای ملک‌پور برای انتشار عکس در اینترنت از سوی سایت‌های پورنوگرافی بوده‌است.
XS
SM
MD
LG