لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۱۵

کشته شدن یک پلنگ دیگر ایرانی در تصادف با اتوموبیل


عکس پلنگ چهارساله که روز ۱۸ آذر ۹۲ در جاده خرم‌آباد-الشتر کشته شد. این پلنگ مادر بود.
عکس پلنگ چهارساله که روز ۱۸ آذر ۹۲ در جاده خرم‌آباد-الشتر کشته شد. این پلنگ مادر بود.
۱۰ روز پس از آن‌که خبر رسید یک پلنگ ایرانی در استهبان فارس «احتمالاً به‌دلیل طعمه سمی» کشته شده، روز دوشنبه ۱۸ آذر نیز خبرگزاری‌های ایران از تصادف یک خودرو با یک پلنگ در لرستان و کشته شدن این جاندار کمیاب خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، شامگاه یک‌شنبه یک دستگاه پژو پارس در مسیر کرمانشاه به خرم‌آباد در گردنه «ایوان‌در» با یک پلنگ تصادف کرد که این تصادف باعث مرگ این جانور کمیاب شده‌است.

محمدحسین بازگیر، مدیرکل محیط زیست لرستان، درباره این تصادف به خبرگزاری ایرنا گفت که «پلنگ مذکور حدود چهارساله و مادر بوده‌است.»

وی افزود: «پس از اطلاع‌رسانی و رفتار مسئولانه راننده، لاشه این گونه نادر حیوانی به محیط زیست منتقل و بیومتری و گرفتن نمونه‌های خون و ژن برای بانک اطلاعاتی محیط زیست و اقدامات لازم برای تاکسیدرمی و انتقال آن به موزه انجام شده‌است.»

به گفته این مسئول، این پلنگ بین دو منطقه حفاظت‌شده سفیدکوه و گرین که فاقد پل ارتباطی حیات وحش هستند در حال تردد بوده‌است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان لرستان همچنین از عدم ارزیابی‌های زیست‌محیطی در برخی پروژه‌های راه‌سازی انتقاد کرد و گفت: «زمانی که ما برای تهیه این ارزیابی‌ها داد سخن سر می‌دهیم و خواستار در نظر گرفتن کریدورهایی برای تردد حیات وحش می‌شویم متأسفانه توجهی صورت نمی‌گیرد.»

وی هم‌چنین با بیان این‌که «در فاصله کمتر از دو ساعت علاوه بر پلنگ، ما شاهد تصادف یک قلاده شغال در فاصله کمتر از پنج کیلومتری محل تصادف با پلنگ بودیم» افزود: «انتظار می‌رود علائم هشداردهنده مربوط به تردد حیات وحش در برخی محورهای مواصلاتی استان تقویت شود تا شاهد توجه بیشتری از سوی رانندگان باشیم.»

محمدحسین بازگیر افزود که در سال جاری پلنگ دیگری هم در منطقه هشتادپهلوی لرستان با شلیک گلوله کشته شده‌است.

در همین حال روز جمعه هشتم آذرماه امسال یکی از مأموران محیط زیست استهبان استان فارس به خبرگزاری میراث فرهنگی گفت که لاشه یک قلاده پلنگ در نزدیکی فلکه ورودی شهر پیدا شده‌است.

نمونه‌ای از گذرگاه‌های تردد حیات وحش مورد اشاره مدیر کل حفاظت محیط زیست استان لرستان. در عکس: یک بوم‌گذر (ecoduct) در هلند.
نمونه‌ای از گذرگاه‌های تردد حیات وحش مورد اشاره مدیر کل حفاظت محیط زیست استان لرستان. در عکس: یک بوم‌گذر (ecoduct) در هلند.
بهادر دربندانی، از ماموران اداره محیط زیست استان در رابطه با علت مرگ این حیوان گفته‌است که احتمالا این ماده‌پلنگ به‌دلیل طعمه سمی کشته شده‌است.

روز نهم تیرماه سال جاری نیز دیدبان محیط زیست و حیات وحش ایران از شکار یک قلاده پلنگ کمیاب ایرانی توسط شکارچیان غیرمجاز در مناطق جنگلی پارک ملی کیاسر مازندران خبر داد.

شکار غیرمجاز پلنگ ایرانی در حالی صورت می‌گیرد که ایران آخرین قلمرو زیست پلنگ ایرانی در غرب آسیا به شمار می‌رود و از سوی «اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت» در فهرست گونه‌های در خطر انقراض قرار دارد.

دی‌ماه سال گذشته مدیرعامل موسسه تخصصی مطالعات پلنگ آسیایی اعلام کرد که طی سال‌های ۸۷ تا ۹۰ خورشیدی، ۷۱ قلاده پلنگ ایرانی از بین رفته‌است.

آرزو صانعی آن زمان اعلام کرد که «۷۰ درصد» این مرگ و میرها ناشی از شکار و استفاده از طعمه مسموم و ۳۰ درصد به دلیل تصادفات جاده‌ای بوده‌است.

خانم صانعی گفته بود که «تخریب زیستگاه‌ها، کاهش طمعه و شکار» از عمده عواملی است که این گونه نادر را در معرض خطر انقراض قرار داده‌است.

در خبری دیگر، روز دوازدهم آذرماه، حسینعلی ابراهیمی کارنامی، مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس گفت که «سرشماری پاییزه امسال وجود حداقل شش پلنگ را در پارک ملی بمو تایید کرده و امید برای حفاظت از نسل این گونه از پلنگ ایرانی را افزایش داده است.»
XS
SM
MD
LG