لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۶

وزارت ارتباطات ایران: رفع فیلتر از فیس‌بوک در دست بررسی است


وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران با اصلاح اظهارات روز دوشنبه،۱۵ مهر، قبل محمود واعظی خبر داد که موضوع رفع فیلتر از شبکه‌های اجتماعی هم‌چون فیس‌بوک و توئیتر در حال بررسی است.

روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات با انتشار اطلاعیه‌ای در وب‌سایت خود نوشت که این موضوع «در کارگروهی خارج از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال بررسی است.»

این اطلاعیه می‌افزاید: «به محض دریافت نتایج بررسی‌ها و تصمیمات اتخاذ شده به طور رسمی به اطلاع عموم مردم خواهد رسید.»

اطلاعیه وزارت ارتباطات در حالی منتشر می‌شود که یک روز پیش از آن محمود واعظی، وزیر ارتباطات، به طور رسمی اعلام کرد که شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و توئیتر در ایران همچنان بسته خواهند بود و قرار نیست رفع فیلتر شوند.

در ادامه اطلاعیه روز سه‌شنبه وزارت ارتباطات آمده‌است که محمود واعظی در حاشیه مراسم ختم پدر رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به پرسش برخی از خبرنگاران مبنی بر اینکه علی‌رغم صحبت شما بر رفع فیلتر فیس‌بوک تاکنون این موضوع اتفاق نیفتاده است، «ایشان اظهار داشته‌اند من تاکنون چنین حرفی نزده‌ام».

شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و توئیتر در جریان اعتراض‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ در ایران فیلتر شدند و در ایران دستیابی بدون فیلترشکن به این دو سایت امکان‌پذیر نیست.

روز ۲۴ بهمن ۹۱ بند تازه‌ای نیز به قانون «جرایم» رایانه‌ای افزوده شد که بر اساس آن درج پیوند (لینک دادن) به فیس‌بوک و توئیتر و دیگر وب‌سایت‌های فیلترشده نیز «جرم» به شمار آمد و قرار شد «با مرتکبان آن برخورد شود.»

با وجود این قوانین، هم‌اینک دفتر آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، رییس جمهوری اسلامی و همچنین برخی از وزیران دولت یازدهم در این دو سایت حضور دارند و این امر طی هفته‌های گذشته گمانه‌زنی‌های زیادی را درباره احتمال رفع فیلتر از این سایت‌ها مطرح کرده است.

در واکنش به پیوستن برخی از مقامات دولت حسن روحانی به شبکه اجتماعی فیس‌بوک، اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده پلیس ایران روز پنج‌شنبه، ۲۸ شهریور، گفت که استفاده «هدفمند و خدمت‌محور» از این رسانه ایرادی ندارد.

وی در ادامه این‌گونه اظهارنظر کرد که منع عمومی شبکه اجتماعی فیس‌بوک «لزومی ندارد.»

روزنامه قانون در شماره چهاردهم مهر ماه ضمن انتشار گفت‌وگویی با محمدعلی آسودی از قول «معاون نماینده ولی فقیه» نوشت که اعضای سپاه «برای ورود به فیس بوک معذوریت دارند.»

محمدعلی آسودی به این روزنامه گفته است: «سپاه در عرصه مجازی فعالیت زیادی دارد ولی حضور درعرصه‌ای مانند فیس‌بوک برای ما معذوریت دارد، چرا که ما به عنوان یک مجموعه نظامی محدودیت‌هایی داریم که شاید فردی که در دولت کار می‌کند اینگونه مسائل را نداشته باشد. بنابراین سپاه نمی‌تواند بدون در نظر گرفتن مسائل امنیتی و حفاظتی پا به هر عرصه‌ای بگذارد.»

پیش از این در میان مقامات عالی جمهوری اسلامی اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، از شبکه اجتماعی فیس‌بوک و نقش آن در تحولات جهانی ستایش کرده بود.
XS
SM
MD
LG