لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۲۱

قوت گرفتن احتمال وجود ذخایر نفتی در آب‌های ایران در دریای خزر


بخش جنوبی دریای خزر
بخش جنوبی دریای خزر
پس از اعلام کشف یک مخزن بزرگ گازی در آب‌های ایران در دریای خزر، مدیرعامل شرکت نفت خزر از افزایش احتمال وجود ذخایر نفت خام در آب‌های ایرانی دریای خزر خبر داد.

خبرگزاری مهر روز چهارشنبه در خبری اختصاصی نوشت که محمد اصولی، مدیرعامل شرکت نفت خزر، وجود ذخایر نفت خام در بلوک اکتشافی ۶ را «تأیید کرده‌ است»، ولی در ادامه از قول او نوشت که «وجود ذخایر نفت خام در این بلوک اکتشافی محتمل است».

این خبر در بخش دیگری می‌نویسد که «پی‌گیری خبرنگار مهر از شرکت ملی نفت ایران نشان می‌دهد که در این بلوک اکتشافی حدود ۸ تا ۱۰ میلیارد بشکه ذخایر نفت خام وجود دارد که با توجه به ادامه فعالیت‌های اکتشافی در مورد حجم دقیق ذخایر نفت این بلوک در شرایط فعلی نمی‌توان اظهار نظر کارشناسی شده‌ای انجام داد».

در همین حال، محمد اصولی به این خبرگزاری گفته‌ است که «در حال حاضر نمی‌توان در خصوص میزان دقیق حجم ذخایر هیدروکربوری و نفت خام این بلوک اکتشافی اظهار نظر کرد».

وزیر نفت ایران روز یک‌شنبه از کشف یک مخزن گازی با «حجم قابل توجه» در آب‌های ایران در دریای خزر خبر داد که به گفته او «حجم این مخزن بیش از حجم پیش‌بینی شده ۵۰ تریلیون فوت مکعب، و ۱۰ برابر حجم میدان شاه‌دنیز در جمهوری آذربایجان است».

رستم قاسمی تأکید کرده ‌بود که این مخزن گازی که در ۱۸۸ کیلومتری ساحل رودسر گیلان و در انتهای آب‌های مرزی قرار گرفته «با کشورهای دیگر مشترک نیست» و محمد اصولی، مدیرعامل شرکت نفت خزر، نیز روز چهارشنبه دامنه مخزن گازی کشف شده را به طور کامل «در محدوده آب‌های حاکمیتی ایران» عنوان کرد.

این دو مقام و مقام‌های بخش انرژی ایران تاکنون در مورد مشترک بودن یا نبودن ذخایر احتمالی نفتی این بلوک اکتشافی با دیگر کشورها اظهارنظری نکرده‌اند.

به گفته وزیر نفت ایران، پیشینه انجام عملیات اکتشاف نفت و گاز در دریای خزر به پیش از انقلاب برمی‌گردد و هم‌اینک «۴۶ بلوک در دریای خزر شناسایی شده که عمده آنها در آب‌های عمیق است».

در همین حال، به گزارش مهر، کارشناسان از نیاز به سرمایه‌گذاری حدود ۱۰ میلیارد دلاری برای توسعه ذخایر احتمالی هیدروکربوری ایران در دریای خزر خبر می‌دهند.

در سال‌های اخیر میزان افزایش برداشت نفت و گاز طبیعی توسط قزاقستان، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان در دریای خزر به میزان قابل توجهی افزایش یافته ‌است، به طوری که در سال‌های اخیر بیش از ۱۱۸ میلیون تن معادل ۲٫۳ میلیون بشکه در روز نفت خام توسط این کشورها برداشت می‌شود.

خط لوله «فراخَزر» که قسمتی از پروژه نابوکو است، قرار است گاز ترکمنستان را از طریق بستر دریای خزر به آذربایجان منتقل کند. پروژه نابوکو نیز یکی از پروژه‌های «راهگذر جنوبی» است که برای شکستن انحصار صادرات گاز روسیه به اروپا طراحی شده و قرار است در صورت اجرایی شدن، سالانه ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز به اروپا منتقل کند.

ایران می‌گوید که نابوکو «پروژه مرده» است و ترکمنستان می‌تواند به‌جای آن، بر روی خط لوله «اسلامی» حساب باز کند. ایران، عراق و سوریه اخیرا قرارداد ساخت خط لوله «اسلامی» را امضا کردند. این خط لوله قرار است گاز ایران را به عراق، سوریه و از آنجا به اروپا منتقل کند.

ماه گذشته به‌رغم اعتراض ایران و روسیه به ساخت خط لوله «فراخزر»، اتحادیه اروپا مذاکرات پیرامون راه‌اندازی این پروژه را با نمایندگان آذربایجان و ترکمنستان آغاز کرد.
XS
SM
MD
LG