لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۲

«هیسپاست» پخش ماهواره‌ای دو شبکه جمهوری اسلامی را قطع کرد


پرس تی‌وی، شبکه تلویزیونی انگلیسی‌زبان جمهوری اسلامی، اعلام کرد که شرکت اسپانیایی خدمات ماهواره‌ای «هیسپاسَت» از روز جمعه، یکم دی‌ماه، برنامه‌های پرس تی‌وی و همچنین «هیسپان تی‌وی»، شبکه اسپانیایی‌زبان ایران، را از فهرست پخش ماهواره‌ای خود در اسپانیا و آمریکای لاتین حذف کرده‌ است.

به نوشته وب‌سایت پرس تی‌وی، هیسپاست روز جمعه به شرکت خدمات ماهواره‌ای «اورون» (Overon) دستور داد تا از ارسال برنامه‌های شبکه‌های پرس تی‌وی و هیسپان خودداری کند.

بنا بر این گزارش، شرکت اورون می‌گوید که شرکت مادر هیسپاست این دستور را پیرو تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه عزت‌الله ضرغامی، رئیس صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، صادر کرده است.

فروردین‌ماه گذشته اتحادیه اروپا در ارتباط با نقض حقوق بشر در ایران، ۱۷ تن از مقامات جمهوری اسلامی ازجمله عزت‌الله ضرغامی را تحریم کرد. اتحادیه اروپا در توضیح دلیل تحریم آقای ضرغامی، به نقش صدا و سیمای جمهوری اسلامی در پخش «اعتراف‌های اجباری و دادگاه‌های نمایشی» اشاره کرده است.

در همین حال پرس تی‌وی در خبری ادعا کرده است که سخنگوی کاترین اشتون، مسئول امور خارجه اتحادیه اروپا، در ای‌میلی به این شبکه خبری گفته است که رسانه‌های ایرانی مشمول تحریم‌های غرب نیستند.

آبان‌ماه گذشته سازمان بين‌المللی ارتباطات ماهواره‌ای، اینتل‌ست، ‌پخش تعدادی از شبکه‌های ماهواره‌ای ايرانی را قطع کرد و یک ماه پیش از آن شرکت ماهواره‌ای فرانسوی يوتل‌ست، ‌پخش ماهواره‌ای شبکه‌های تلويزيونی و راديويی جمهوری اسلامی ايران را بر روی ماهواره هات‌برد قطع کرد.

پس از تأسیس شبکه عربی‌زبان «العالم»، و شبکه انگلیسی‌زبان «پرس تی‌وی»، جمهوری اسلامی در بهمن‌ماه سال گذشته یک شبکه تلویزیون بین‌المللی اسپانیایی‌زبان را نیز به نام «هیسپان تی‌وی» به طور ۲۴ ساعته راه‌اندازی کرد.

در روز راه‌اندازی این شبکه هوگو چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا، که از هم‌پیمانان جمهوری اسلامی است به مناسبت افتتاح این تلویزیون پیام تبریک فرستاد.

به نوشته پرس تی‌وی، روز جمعه محمد سرافراز، معاون برون‌مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی، در واکنش به قطع دو شبکه یادشده گفت که «روشی که دولت‌های غربی در برخورد با رسانه‌های ایران در پیش گرفته‌اند، از منظر حقوقی یادآور قانون جنگل و از نگاه آزادی بیان یادآور دوره قرون وسطا و تفتیش عقاید است که در آن دانستن جرم تلقی می‌شد.»

این سخنان در حالی بیان می‌شود که دولت جمهوری اسلامی از سال‌ها پیش با پخش پارازیت بر روی فرکانس‌های شمار زیادی از شبکه‌های تلویزیونی که از خارج از ایران پخش می‌شود از دسترسی شهروندان ایرانی به این برنامه‌ها جلوگیری می‌کند.
XS
SM
MD
LG