لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۵

تعبیر «جانشین رهبر» برای مصباح یزدی تا چه اندازه واقعی است؟


آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، عضو مجلس خبرگان رهبری.
آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، عضو مجلس خبرگان رهبری.
«چرا اعضای جبهه پایداری، اطرافیان رهبر جمهوری اسلامی را دروغ‌گو خطاب می‌کنند؟»
این بخشی از نامه جمعی از دانشجویان دانشگاه امام صادق، به آیت‌الله مصباح یزدی است که از او به عنوان پدر معنوی این تشکل سیاسی یاد می‌کنند.

این دانشجویان از اینکه اعضای جبهه پایداری از آیت‌الله مصباح یزدی به عنوان «قائم‌مقام رهبری» یاد می‌کنند، به شدت انتقاد کرده‌اند.

گزارشی در همین مورد در زیر می‌آید:

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:07 0:00
لینک مستقیم


نامه جمعی از دانشجویان دانشگاه امام صادق واکنش چندین شخصیت سیاسی در ایران را برانگیخته‌است.

این نامه خطاب به آیت الله محمدتقی مصباح یزدی نوشته شده و در آن سوال شده که چرا جبهه پایداری که دست در دست «جریان انحرافی» یا همان تیم اطراف آقای احمدی نژاد دارد، در جلسات خصوصی برای شما جایگاه قائم مقامی رهبری را قائل می‌شود.

اما تا چه اندازه این تعبیر «قائم مقامی رهبرجمهوری اسلامی» می‌تواند برای آقای مصباح یزدی به واقعیت نزدیک باشد؟

مهدی مهدوی آزاد، روزنامه‌نگار سیاسی ساکن آلمان: آقای مصباح یزدی از سال ۱۳۷۶ تعداد قابل توجهی دانشجو را چه در قالب مبلغ مذهبی و چه در قابل دانشجو با استفاده از بودجه‌های هنگفت به خارج از کشور اعزام کرده‌است.

این دانشجویان روحانیونی بسیار رادیکال و تندرو هستند، ذوب در آیت‌الله مصباح هستند و بسیار آقای مصباح را قبول دارند و نسبت به سایر طلاب و دانشجویان روحانی، سطح سواد و دانش بالاتری دارند.

در مجموع، این شبکه یک شبکه کاملا سازمان‌یافته است، که نشان می‌دهد که آقای مصباح یزدی یک برنامه سیاسی بلندمدت برای خودش در چهارچوب نظام تعریف کرده‌است و به گمان من این برنامه چیزی نیست جز تصاحب جایگاه رهبری در نظام جمهوری اسلامی بعد از آقای خامنه‌ای و اجرای ایدئولوژی خودش در قالب نظام جمهوری اسلامی.

حجت‌الاسلام روانبخش از شاگردان آیت‌الله مصباح یزدی، انتشار این نامه را برای تخریب جبهه پایداری می‌داند و حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان هم این نامه را «نامه‌پراکنی‌های مجعول و موهن و ترفند دشمن» یاد کرده‌است.

علی مزروعی، نماینده پیشین مجلس درباره سابقه آیت‌الله مصباح یزدی می‌گوید که او بعد از وفات آیت‌الله خمینی تلاش کرد که خود را به آیت‌الله خامنه‌ای نزدیک کند.

علی مزروعی: در سال‌هایی که انقلاب اوج گرفت آقای مصباح با انقلاب مخالف بود. در دهه اول انقلاب هم که امام زنده بود، ایشان هیچ میدانگاهی پیدا نکرده بود و بیشتر به آموزش و کادرسازی می‌پرداخت.

از زمانی که آیت‌الله خامنه‌ای رهبری را بر عهده گرفت تشخیص داد که می‌تواند به ایشان نزدیک شود و از این زمان ما شاهد حضور فعال ایشان در عرصه سیاست هستیم و تمام تلاشش در این سال‌ها این بوده که بتواند تفکر خودش را در میان سپاهی‌ها گسترش دهد.

چندین شاگرد آیت‌الله مصباح یزدی عضو جبهه پایداری هستند، و این تشکل سیاسی نیز توسط این روحانی ذی نفوذ حمایت می‌شود.
جبهه پایداری برای به دست آوردن کرسی‌های بیشتری در مجلس نهم تلاش بسیاری انجام می‌دهد.


با این وجود بار دیگر این پرسش به وجود آمده‌است که چرا آقای مصباح یزدی در این انتخابات وارد فعالیت‌های سیاسی و حمایت علنی از یک تشکل سیاسی شده است؟

محمدجواد اکبرین، کارشناس در حوزه روحانیت: آقای مصباح نخستین بار نیست که وارد عرصه علنی سیاست شده‌است. منتها این بار بستر مناسب خودش را پیدا کرده‌است.

فراموش نکنیم که با آمدن آقای خاتمی، تریبون خطبه‌های پیش از نماز جمعه تهران را به آقای مصباح سپردند تا علیه دولت اصلاحات تئوری‌پردازی کند.

از همان زمان ایشان تلاش کرد اما اقتدار رای ۲۰ میلیونی آقای خاتمی و فضای آن دوران و فضای مطبوعات اجازه پیشروی به ایشان نداد.
اما الان ایشان عرصه را برای بازگشت مناسب دیده‌است.

دانشجویانی که نامه به آیت‌الله مصباح یزدی نوشته‌اند از او به عنوان «پدر معنوی جبهه پایداری» یاد کرده و از مشی و مرام اعضای جبهه پایداری ابراز نگرانی کرده‌اند.

آیت‌الله مهدوی کنی، رئیس دانشگاه امام صادق و رئیس مجلس خبرگان رهبری ضمن توصیه دانشجویان به رعایت اخلاق و حرمت افراد و گروه‌ها، از آنان خواسته تا شجاعت و ایستادگی پای نظرات و دیدگاه‌های خود را داشته و در عین اطلاعیه‌ها و اعلامیه‌ها، نام و مشخصات خود را درج کنند.
  • 16x9 Image

    وحید پوراستاد

    وحید پوراستاد، روزنامه‌نگار سیاسی است که سابقه نزدیک به دو دهه فعالیت روزنامه‌نگاری در روزنامه‌های مختلف ایران را دارد. او از اواخر سال ۸۹ به تحریریه رادیو فردا پیوست و در مدت فعالیت خود در رادیو فردا چندین مستند رادیویی و فیلم مستند ساخته است.

    وحید پوراستاد را در تلگرام به نشانی: telegram.me/pourostadv، و در توئیتر با شناسه twitter.com/pourostad، دنبال کنید.

XS
SM
MD
LG