لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۵۶

حسن روحانی: دولت به غربی‌ها و مذاکرات جاری خوش‌بین نیست


حسن روحانی، رییس جمهوری ایران.
حسن روحانی، رییس جمهوری ایران.
خبرگزاری‌های ایران روز دوشنبه سیزدهم آبان گزارش دادند که حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی، در دیدار با جمعی از نمایندگان مجلس گفته‌است که «دولت به غربی‌ها و مذاکرات جاری خوش‌بین نیست.»

این خبر را خبرگزاری‌های فارس، ایلنا و هم‌چنین واحد مرکزی خبر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت درج کرده‌اند اما مراجعه به این پایگاه نشان می‌دهد که این بخش از سخنان حسن روحانی در نسخه نهایی گزارش آن حذف شده‌است.

به گزارش خبرگزاری‌های یاد شده، حسن روحانی در دیدار با مجمع نمایندگان استان فارس در مجلس گفته‌است: «دولت به غربی‌ها و مذاکرات جاری خوش‌بین نیست اما این به معنای آن نیست که به رفع مشکلات امیدوار نباشیم. البته باید همواره متذکر این نکته باشیم که نباید در کوتاه‌مدت منتظر رفع همه مشکلات بود.»

اظهارات آقای روحانی در حالی بیان می‌شود که دور تازه‌ مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های غربی قرار است سه روز دیگر، شانزدهم آبان (۷ نوامبر)، در ژنو آغاز شود و طرفین مذاکرات فضای نشست پیشین خود در ژنو را به طور مکرر «مثبت» توصیف کرده‌اند.

اظهارات حسن روحانی در مورد «خوش‌بین نبودن» دولت به این مذاکرات یک روز پس از آن بیان می‌شود که آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نظر مشابهی را ابراز کرد.

آقای خامنه‌ای روز یک‌شنبه و در آستانه سالروز اشغال سفارت آمریکا در تهران، با اشاره به اظهارات پیشین خود مبنی بر «عدم خوش‌بینی» به مذاکرات گفت که الان هم به مذاکره خوش‌بین نیست اما «باذن الله از این مذاکرات ضرری هم نمی‌کنیم و این تجربه، ظرفیت فکری ملت ما را بالا خواهد برد.»

مذاکرات ده ساله ایران و کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک درباره برنامه هسته‌ای تهران نتیجه مشخصی در بر نداشته است و به دلیل شکست این مذاکرات، تحریم‌های شدید بین‌المللی علیه ایران وضع شده است.

حسن روحانی در ادامه سخنان روز دوشنبه خود از «نیاز مبرم» دولت به «پشتیبانی رهبر» سخن گفته و اظهار داشت: «رفع تحریم‌های پیچیده غرب به زمان مناسب و کافی احتیاج دارد و دولت در این مسیر به حمایت و پشتیبانی مردم و مجلس و حمایت و پشتیبانی و هدایت‌های مقام معظم رهبری که البته همواره از آن برخوردار بوده است، نیاز مبرم دارد.»

وی در ادامه گفت: «نمایندگان مجلس حق دارند نظر خود را درباره اقدامات دولت در مذاکرات هسته‌ای ابراز دارند اما دولت انتظار دارد مجلس در این مسیر به تبعیت از مقام معظم رهبری ضمن نقد آنچه به نظر آنها قابل انتقاد است از کلیت حرکت دولت حمایت و پشتیبانی کند تا مذاکره‌کنندگان بتوانند با تمام قدرت از منافع ملی در برابر دیگران دفاع کنند.»

آیت‌الله خامنه‌ای نیز در سخنرانی روز یکشنبه خود با اشاره به مذاکرات اتمی ایران با قدرت‌های جهانی گفته بود که مذاکره‌کنندگان ایرانی «بچه‌های خود ما و بچه‌های انقلابند و هیچ کس نباید آنها را سازش‌کار بماند».

دولت حسن روحانی در تلاش است در راستای مذاکرات هسته‌ای با گروه ۱+۵٬ با غرب تنش‌زدایی کند و سایه تحریم‌ها را از کشور به کنار بزند اما در این راه با موانعی در داخل مواجه است.

از آن‌جمله شمار زیادی از تظاهرکنندگان در سالروز گروگان‌گیری کارکنان سفارت آمریکا در ایران، روز دوشنبه بیلبوردهایی درخصوص «بی‌اعتمادی» خود به آمریکا نصب کرده و در این زمینه قطعنامه‌ای نیز منتشر کرده و در آن بر این «بی‌اعتمادی» تاکید کردند.

در خطبه‌های نمازجمعه ۱۰ آبان نیز امامان جمعه سراسر ایران به طور هماهنگ و در سخنانی مشابه علیه آمریکا و مذاکرات تهران و واشینگتن سخنرانی کردند.

تحریم‌های قدرت‌های غربی علیه جمهوری اسلامی ضربه‌های بزرگی به اقتصاد ایران زده است و دولت روحانی با تاکید بر تنش‌زدایی و تغییر این وضعیت به صحنه آمده است.
XS
SM
MD
LG