لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۳

استعفای دو مدیر اصلی مجموعه رسانه‌ای روپرت مرداک


روپرت مرداک، در برابر دوربین رسانه‌ها در حال پوزش‌خواهی از خانواده میلی داولر در لندن. ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۱.
روپرت مرداک، در برابر دوربین رسانه‌ها در حال پوزش‌خواهی از خانواده میلی داولر در لندن. ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۱.
در حالی که روپرت مرداک، مالک شرکت رسانه‌ای «نیوز کورپوریشن»، در ارتباط با رسوایی شنود مکالمات شهروندان بریتانیایی اقدام به معذرت‌خواهی از عموم کرده‌است دو مدیر اجرایی اصلی در مجموعه عظیم رسانه‌ای وی، روز جمعه از سمت‌های خود کناره گرفتند.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، ربکا بروکس، مدیر اجرایی شرکت نیوز اینترنشنال و لِس هینتون، مدیر اجرایی شرکت «داو جونز» که روزنامه «وال استریت جورنال» را منتشر می‌کند روز جمعه در ارتباط با رسوایی رسانه‌ای روپرت مرداک استعفا کردند.

گزارش‌ها هم‌چنین حاکی است که پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، هم‌اینک تحقیقاتی را در مورد احتمال شنود مکالمات بازماندگان حادثه یازده سپتامبر توسط رسانه‌های متعلق به روپرت مرداک آغاز کرده‌است.

اریک هولدر، دادستان کل ایالات متحده، روز جمعه گفت که اتهاماتی جدی در پیوند با شنود غیرقانونی توسط «نیوز کورپوریشن» وجود دارد و افزود که بازرسان فدرال در آمریکا گزارش‌های رسیده در مورد موارد احتمالی تخلفات این مجموعه رسانه‌ای در آمریکا را نیز آغاز کرده‌اند.

خبرنگاران روزنامه «نیوز آو دِوُرلد» متعلق به مجموعه رسانه‌ای روپرت مرداک، متهم هستند که برای انتشار مطالب جنجالی و پرخواننده، از طریق رشوه دادن به پلیس و شنود تلفنی صدها نفر از شخصیت‌های انگلستان و بازماندگان قربانیان جنایات مختلف و حتی خانواده‌های سربازان انگلیسی که در جنگ کشته شده‌اند، به زندگی خصوصی این افراد نفوذ کرده‌اند.

پلیس بریتانیا هم‌اینک خبر می‌دهد که اداره پلیس این کشور تاکنون در حدود ۴۰۰۰ شخص را شناسایی کرده‌است که ممکن است هدف شنودهای غیرمجاز رسانه‌های مرداک قرار گرفته باشند.

روپرت مرداک روز شنبه با اظهار پیشمانی از این اقدامات، با انتشار یک آگهی در روزنامه‌های مختلف بریتانیا از مردم این کشور به خاطر تخلفات مجموعه رسانه‌ای خود پوزش خواست.

آقای مرداک در این آگهی با ذکر اینکه «می‌دانم که معذرت‌خواهی تنها کافی نیست» قول می‌دهد تا طی روزهای آینده اقدامات اصلاحی مختلفی را در این خصوص به اجرا بگذارد.

این سرمایه‌دار آمریکایی-استرالیایی روز جمعه نیز در لندن از خانواده «میلی داولر»، دختر محصلی که به قتل رسیده‌است به خاطر شنود غیرمجاز تلفن همراه او در سال ۲۰۰۲ توسط روزنامه «نیوز آو دورلد»، معذرت‌خواهی کرد.

به دنبال رسوایی روزنامه «نیوز آو دورلد»، پرتیراژترین روزنامه انگلستان، اندی کولسون مشاور پیشین نخست‌وزیر بریتانیا و از سردبیران سابق این روزنامه، هفته گذشته بازداشت شد.

امپراتوری رسانه‌ای روپرت مورداک نیز اعلام کرد که روزنامه «نیوز آو دورلد»، به دلیل این رسوایی، پس از ۱۶۸ سال انتشار، تعطیل می‌شود.

هژیر تیموریان، روزنامه‌نگار پرسابقه بریتانیا و خبرنگار روزنامه‌های تایمز و ساندی تایمز متعلق به مرداک، در گفت‌وگویی به رادیو فردا گفت که مسئله شنود غیرمجاز توسط رسانه‌های متعلق به روپرت مرداک حدود پنج یا شش سال است که برملا شده‌است، اما وقتی معلوم شد که تلفن میلی داولر، دختر بچه ۱۳ ساله‌ای که ربوده شده و بعدا به قتل رسید نیز شنود شده‌است، مردم از این موضوع بسیار خشمگین شدند.

ربکا بروکس، مدیر اجرایی شرکت نیوز اینترنشنال، روز جمعه با اعلام استعفای خود گفت که نسبت به آسیب‌دیدگان این ماجرا احساس مسئولیت می‌کند.
XS
SM
MD
LG