لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۳

«انتقاد روسیه» از راه‌اندازی کارخانه جدید کیک زرد در ایران


روسیه روز جمعه، ۲۳ فروردین، در انتقاد از جمهوری اسلامی هشدار داد که راه‌اندازی کارخانه جدید تولید کیک زرد در ایران می‌تواند به فضای تفاهم در مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی ضربه بزند.

به گزارش خبرگزاری اینترفاکس، یک سخنگوی وزارت خارجه روسیه که نام او ذکر نشده در عین حالی که این اقدامات ایران را مغایر با پیمان‌های هسته‌ای ندانست، اما نسبت به آن انتقاد کرد.

این مقام وزارت خارجه روسیه در مورد طرح‌های ایران برای تقویت ظرفیت معدن‌کاری اورانیوم گفت که «این اقدامات پیمان عدم اشاعه هسته‌ای، قطعنامه‌های شورای امنیت و شورای حکام آژانس را نقض نمی‌کند».

وی اما در ادامه گفت: «با این وجود، به نظر ما، طرح‌های ایران برای گسترش برنامه هسته‌ای‌اش، به ایجاد فضای تفاهم و اعتماد دوجانبه میان ایران و ۱+۵ کمک نمی‌کند، همان فضای تفاهمی که برای ادامه موفقیت‌آمیز روند مذاکرات نیاز بسیاری به آن داریم.»

ایران روز سه‌شنبه، ۲۰ فروردین، از آغاز بهره‌برداری از یک کارخانه تولید خاک معدنی اورانیوم، موسوم به کیک زرد، در اردکان یزد و دو معدن استخراج اورانیوم در کویر یزد خبر داد.

این اقدام تنها چند روز پس از آن صورت گرفت که ایران با گروه ۱+۵ جلسه دوروزه دیگری را در آلماتی قزاقستان برگزار کرد که این مذاکرات اتمی نیز بدون نتیجه پایان یافت.

گروه ۱+۵ متشکل از روسیه، چین، آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان، گفتند که پیشنهادهای تازه ایران در این جلسه حتی باعث مطرح شدن سؤالات جدیدی شد و طرفین مذاکره نتوانستند در آلماتی به تفاهمی برسند.

تهران نیز پس از این دور از مذاکرات گفت که حق خود برای ادامه دادن برنامه هسته‌ای و ازجمله غنی‌سازی اورانیوم را به عنوان یک «خط قرمز» تلقی می‌کند که نباید زیر پا گذاشته شود.

وجود احتمالی ابعاد نظامی در برنامه هسته‌ای ایران امری است که از سال‌ها پیش نگرانی قدرت‌های جهانی را در پی داشته، اما جمهوری اسلامی ایران بر صلح‌آمیز بودن این برنامه خود پافشاری دارد و این نگرانی‌ها را بی‌پایه و اساس قلمداد می‌کند.

در همین رابطه روز جمعه وزرای خارجه گروه هشت کشور صنعتی جهان در بیانیه پایانی اجلاس گروه هشت در لندن بار دیگر نسبت به «فعالیت‌های هسته‌ای و مرتبط با موشک‌های بالستیک ایران» ابراز «نگرانی عمیق» کردند.
XS
SM
MD
LG