لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۱

بریتانیا: ایران امسال باید تصمیم بگیرد که خواهان مذاکره جدی هست یا نه


ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا مذاکرات اتمی آلماتی را «ناامیدکننده» خوانده است
ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا مذاکرات اتمی آلماتی را «ناامیدکننده» خوانده است
ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا، روز پنج‌شنبه، ۲۲ فروردین، دور آخر مذاکرات اتمی قدرت‌های جهانی با ایران را که هفته گذشته در آلماتی قراقستان برگزار شد، «ناامیدکننده» خواند و گفت که برای روشن شدن آینده مذاکرات باید تا انتخابات ریاست جمهوری ایران صبر کرد.

به گزارش صدای آمریکا، آقای هیگ که در حاشیه اجلاس کشورهای عضو گروه جی – ۸ سخنرانی می‌کرد، گفت که موضع ایران در مذاکرات آلماتی به‌گونه‌ای نبود که پیشرفتی در کار حاصل شود.

وزیر امورخارجه بریتانیا اضافه کرد که پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران، سه کشور اتحادیه اروپا به همراه آمریکا، روسیه و چین می‌توانند دریابند که آیا ایران واقعا تمایلی به ادامه مذاکرات جدی دارد یا نه.

دور آخر مذاکرات اتمی ایران با گروه ۱+۵، شامل ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان روزهای ۱۶ و ۱۷ فروردین در شهر آلماتی قزاقستان برگزار شد در حالی که از گفته‌های دیپلمات‌های غربی حاضر در مذاکرات چنین برمی‌آید که اختلافات اساسی میان طرفین همچنان باقی است و مسائل حل نشده باقی مانده است.

غرب که نسبت به اهداف برنامه اتمی تهران تردید دارد، تحریم‌های سنگینی را علیه آن تصویب کرده است که به اقتصاد کشور فشار می‌آورد. اما این تحریم‌ها تاکنون نتوانسته است ایران را راضی به پذیرش پیشنهادات قدرت‌های جهانی بکند.

ایران از سویی درگیر انتخابات ریاست جمهوری است که روز ۲۴ خرداد برگزار می‌شود تا دوران هشت ساله ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد خاتمه یابد.

در این انتخابات چهره‌های بسیاری اعلام نامزدی کرده‌اند که اکثریت قریب به اتفاق آنان از میان محافظه‌کاران هستند.

اکنون وزیر امور خارجه بریتانیا می‌گوید باید به انتظار این انتخابات نشست و اضافه می‌کند که ایران امسال باید تصمیم بگیرد که آیا واقعا خواهان مذاکره هست یا نه.

گزارش رسانه‌های جهانی حاکی از آن است که ایران یکی از محورهای گفت‌وگوهای اخیر مقامات هشت کشور صنعتی جهان، شامل آمریکا، آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، کانادا، بریتانیا و روسیه در لندن بوده است.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است، وزرای امور خارجه این کشورها نگرانی خود را از عدم پیشرفت در مذاکرات آلماتی اعلام کردند.

یکی از مقامات آمریکا نیز که در نشست لندن حضور داشت با اشاره به نگرانی‌ها درباره برنامه اتمی تهران تاکید کرد که زمان برای ایران نامحدود نیست.

او که به شرط عدم انتشار نام خود با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد، همچنین اظهار داشت که مقامات هشت کشور صنعتی جهان فکر نمی‌کنند که ایران هیچ پیشنهاد یا طرح جدی و جدیدی را بخواهد ارائه دهد.
XS
SM
MD
LG