لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۳

دیپلمات غربی: اگر نامزدهای ریاست جمهوری مشخص بودند مذاکرات اتمی آسانتر بود


یک دیپلمات بلندپایه غربی، روز دوشنبه ۱۹ فروردین با اشاره به شکست مذاکرات اتمی آلماتی گفت چه بسا زمانی که ۱+۵ می‌دانست چه کسانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایران هستند، مذاکرات آسانتر به پیش می‌رفت.

این دیپلمات بلندپایه غربی که اظهاراتش در خبرگزاری‌های آلمان، فرانسه و رویترز منعکس شده همچنین تاکید کرده است که مذاکرات اتمی آلماتی به‌اندازه کافی از جوهر و مایه برخوردار بود تا شکست نخورد.

آخرین دور از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ روز شنبه در آلماتی قزاقستان به پایان رسید و دو طرف بار دیگر نتوانستند به‌ نتیجه برسند.

مذاکرات دو روزه آلماتی در حالی پایان یافت که دو طرف تاریخ مشخصی برای دور بعدی گفت‌وگوها تعیین نکردند اما گفتند که با یکدیگر در تماس خواهند بود.

کاترین اشتون که نماینده ۱+۵ در این گفت‌وگوها بود حتی گفت که مواضع دو طرف فاصله زیادی با هم داشت و سرگئی ریابکوف نماینده روسیه نیز تصریح کرد که پاسخ ایران پرسش‌های تازه‌ای پیش آورده و مسکو نیز با برخی از آنها مخالفت قابل ملاحظه‌ای دارد.

اکنون این دیپلمات بلندپایه غربی که خواسته نامی از وی برده نشود، با اشاره به بی‌نتیجه ماندن گفت‌وگوها اظهار داشت: «جوهر و مایه کافی برای ادامه مذاکرات وجود دارد. من انتظار یک شکست را نداشتم.»

وی تصریح کرد: «ما روشن ساخته‌ایم که گفت‌وگو برای گفت‌‌وگو قابل پذیرش نیست. چه‌بسا مذاکرات آسانتر بود اگر ما می‌دانستیم که نامزدهای انتخابات چه کسانی هستند.»

این دیپلمات غربی با اشاره به انتخابات در پیش روی ایران گفت: «مبارزه‌ انتخاباتی آغاز شده است. مبارزه درونی قدرت بر مذاکرات اثر دارد.»

اظهارات این دیپلمات بلندپایه غربی نزدیک به دیدگاه خاویر سولانا، سلف کاترین اشتون، است که از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ با ایران مذاکره می‌کرد.

خاویر سولانا پیش از مذاکرات آلماتی ۲ گفته بود که عوامل بیرونی مذاکرات را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند که از جمله آنها انتخابات ریاست جمهوری ایران و بحران سوریه است.

خاویر سولانا همچنین سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد ایرانی، را فاقد ظرفیت لازم برای درگیر شدن در یک مذاکره واقعی خوانده و گفته بود که او تنها در نقش یک پیغام‌رسان عمل می‌کند.

آنطور که خبرگزاری‌ها و دیپلمات‌ها گفته‌اند در آلماتی ۲ گروه ۱+۵ از ایران خواسته از غنی‌سازی ۲۰ درصدی در تاسیسات فردو دست بکشد تا بخشی از تحریم‌ها لغو شود. در مقابل طرف ایرانی خواسته تضمین بگیرد که در توافق نهایی «حق» ایران برای غنی‌سازی در راه صلح‌آمیز محفوظ شمرده شود. ایران همچنین خواسته که چارچوب و مسیر توافق‌ها مشخص شود.

کریستین ساینس مانیتور به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داده در آلماتی ۲ تیم ایرانی به‌طور غیرمنتظره‌ای در مورد پیشنهادهای مطرح شده بحث می‌کرده و سعید جلیلی با مترجم نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ دقیقه تنها با وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا در میز مذاکرات بحث کرده است.

یک دیپلمات آمریکایی به کریستین ساینس مانیتور گفته است که ایران در ازای گام‌های کوچک امتیازات بزرگ خواسته است.
XS
SM
MD
LG