لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۹

بروجردی: خواسته غربی ها با امتيازات پيشنهادی به ايران تناسب نداشت


علاءالدين بروجردی، رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی، يکی از دلايل به نتيجه نرسيدن مذاکرات اتمی ايران و گروه ۱+۵ در آلماتی را‌ فقدان تناسب درخواست قدرت‌های جهانی با امتيازات پيشنهادی به ايران دانسته است.

رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی روز يکشنبه ۱۸ فروردين ماه در گفت وگو با «العالم» شبکه عربی زبان دولت ايران، با اشاره به اينکه «اگر قرار است که در زمينه هايی مثل غنی سازی ۲۰ درصد همکاری کنيم ، حتما در ازای آن بايد تحريم ها عليه ايران برداشته شود» ؛ يکی از دلايل به نتيجه نرسيدن مذاکرات را « تناسب نداشتن خواسته غربی ها با امتيازهايی که به ايران پيشنهاد می کنند،»‌ دانسته است.

مذاکرات دو روزه گروه ۱+۵ با ايران درباره برنامه هسته ای اين کشور در آلماتی قزاقستان بدون دستيابی به توافقی روز شنبه ۱۷ فروردين ماه پايان يافت و کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، پس از پايان اين مذاکرات گفته بود، مواضع دوطرف همچنان بر سر مسايل اساسی با هم« فاصله زيادی» دارد.

رييس کميسيون امنيت ملی مجلس با اشاره به طرح برخی پيشنهادها از جمله لغو تحريم فروش طلا و صادرات مواد پتروشيمی به ايران در مذاکرات آلماتی ، گفته است:« آنها بايد يک پيشنهاد و برنامه زمان بندی شده ارائه کنند که در آن مراحل اوليه تانهايی مشخص باشد ، ولی اين اتفاق نيفتاده و تازمانی که چنين امری اتفاق نيفتد، مذاکرات به نتيجه مطلوبی نخواهد رسيد.»

علاءالدين بروجری يکی از موارد اختلاف در مذاکرات آلماتی را «دست نيافتن به توافق برای ارائه چنين طرحی» دانسته است.

اين نماينده مجلس ايران گفته است:« آنها می گويند که ايران بايد گام های اعتمادسازی را بردارد و بعداً ما وارد مراحل بعدی می شويم.در حالی که ايران تجربه تلخی از غربی ها دارد .»

علا ءالدين بروجردی اضافه کرده است:« لذا معتقديم که سناريو بايد از اول تا انتهايش مشخص شود و به هيچ وجه دوباره در دام آنها گرفتار نخواهيم شد.

وی همچنین گفته است: «آمريکايی ها بايد قواعد بازی را رعايت کنند و بدانند که اعتماد سازی جاده ای دو طرفه است و بايد در آن براساس منافع متقابل و صداقت عمل کنند.»

به گزارش آسوشيتدپرس، کشورهای عضو گره ۱+۵ در مذاکرات آلماتی خواهان اقدام ايران در توقف غنی سازی اورانيوم ۲۰ درصدی بودند و پیشهاد کردند که ايران برای اعتماد سازی می بايست اول دست به اقدام بزند و غنی سازی ۲۰ درصدی را متوقف کند.

طبق اين گزارش، اين در حالی است که ايران خواهان آن است در مقابل هر اقدام خود جامعه بين المللی نيز گام های بزرگتری را بردارد. کشورهای ۱+۵ پيشنهاد کرده اند در مقابل توقف غنی سازی ۲۰ درصدی تحريم بر طلا و مبادله مواد پتروشيمی را لغو خواهند کرد. اين در حالی است که ايران خواهان اقدام های اساسی تر جامعه بين المللی برای رفع تحريم ها هستند.
XS
SM
MD
LG