لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۳

یک موسسه بین المللی رتبه اعتبار مالی ایتالیا را کاهش داد


مقر اصلی موسسه اعتبارسنجی مالی «استاندارد اند پورز» در نیویورک.
مقر اصلی موسسه اعتبارسنجی مالی «استاندارد اند پورز» در نیویورک.
موسسه اعتبار سنجی مالی «استاندارد اند پورز» روز سه‌شنبه اعتبار مالی ایتالیا را یک رتبه تنزل داد که با این اقدام اعتبار مالی این کشور در رتبه‌ای پایین‌تر از اسلواکی و هم‌ سطح با کشور مالت قرار می‌گیرد.

«استاندارد اند پورز»، چشم‌انداز رشد ضعیف اقتصادی و بی‌ثباتی سیاسی در ایتالیا و هم‌چنین بدهی‌های بیش از انتظار دولتی را از دلایل این اقدام خود بر شمرده‌ است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تحلیلگران معتقدند که این تنزل رتبه تنش فزاینده‌ای را برای بانک‌های حوزه یورو در بر خواهد داشت.

بر پایه گزارش جدید «استاندارد اند پورز» رتبه اعتباری ایتالیا از A/A-1 به +A+/A-1 کاهش پیدا کرده و «احتمال این نیز وجود دارد که رتبه اعتباری ایتالیا در آینده نزدیک باز هم کاهش یابد.»

پارلمان ایتالیا هفته گذشته طرح یک صرفه‌جویی ۵۴ میلیارد یورویی را به تصویب رساند که قرار است از طریق افزایش مالیات‌ها و کاستن از هزینه‌های دولتی تحقق پیدا کند.

اما موسسه «استاندارد اند پورز» می‌گوید که «سیاستگذاری و واکنش تردیدآمیز دولت ایتالیا در قبال فشارهای اخیر بازارهای مالی نشانه‌ای از آن است که نمی‌توان بر روش‌های دولت ایتالیا جهت رویارویی با چالش‌هایی اقتصادی آینده این کشور حساب کرد.»

تنزل رتبه اعتباری می‌تواند سبب افزایش بهره اوراق قرضه دولتی شده و باعث شود که دولت ایتالیا از این پس برای وام‌گیری در بازارهای مالی با دشواری‌هایی روبه‌رو شود.

ایتالیا سومین اقتصاد منطقه یورو است و دور بودن این کشور از مشکلات مالی برای این منطقه پولی اهمیتی حیاتی دارد.

سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزیر ایتالیا، در واکنش به این اقدام «استاندارد اند پورز»، تنزل رتبه اعتباری کشورش در این موسسه را محکوم کرده و گفته‌است که این حرکت «انگیزه سیاسی» دارد و تکیه آن بیشتر بر اخبار رسانه‌ها است تا واقعیت.

کشورهای یونان، پرتغال و ایرلند نیز اخیرا با تنزل رتبه اعتباری یا دشواری‌های مالی بزرگ روبه‌رو شده‌اند و اتحادیه اروپا از سوی بازارهای جهانی تحت فشار زیادی قرار گرفته تا برای حل این بحران‌ها اقداماتی جدی را به اجرا درآورد.

این هفته خبر رسید که در مذاکرات یونان با وام‌دهندگان بین‌المللی نشانه‌هایی از پیشرفت دیده می‌شود و برزیل نیز اعلام آمادگی کرده تا از طریق صندوق بین‌المللی پول مبلغ ۱۰ میلیارد دلار به اقتصاد اروپا کمک کند.

یک ماه و نیم پیش از این، موسسه اعتبارسنجی «استاندارد اند پورز» برای نخستین بار در تاریخ، اعتبار مالی ایالات متحده را نیز یک رتبه تنزل داد. کاخ سفید در واکنشی فوری تحلیل «استاندارد اند پورز» را «کاملا نادرست» و «دارای انگیزه‌های سیاسی» دانست.

«استاندارد اند پورز» همراه با «مودی» و «فیچ» سه موسسه اصلی اعتبارسنجی کشورهای جهان هستند.
XS
SM
MD
LG