لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۵

افزایش امنیت نمایندگی‌های آمریکا در سالروز یازده سپتامبر


گلی بر بنای یادبود کشته شدگان حملات تروریستی یازده سپتامبر. عکس از مراسم دهمین سالروز یازده سپتامبر.
گلی بر بنای یادبود کشته شدگان حملات تروریستی یازده سپتامبر. عکس از مراسم دهمین سالروز یازده سپتامبر.
با فرارسیدن سالروز حملات یازده سپتامبر، کاخ سفید از دستور دولت آمریکا برای افزایش امنیت تأسیسات و نمایندگی‌های خود در خارج از کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز کاخ سفید در این‌خصوص به حمله‌ای که سال گذشته هم‌زمان با سالروز یازدهم سپتامبر به سفارت آمریکا در بنغازی لیبی شد اشاره کرده‌است؛ در آن حمله چهار کارمند این سفارتخانه جان باختند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز چهارشنبه به مناسبت دوازدهمین سالگرد حملات یازده سپتامبر به همراه چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا و چند نفر دیگر از مقامات ایالات متحده در محل یادبود این حملات در ساختمان پنتاگون حضور یافت. در این محل به احترام جان‌باختگان این حادثه دقایقی مراسم سکوت برگزار شد.

کاخ سفید روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای نوشت که «تیم امنیت ملی رئیس جمهور تدابیری را برای پیشگیری از حملات مرتبط با یازده سپتامبر اتخاذ کرده تا از امنیت شهروندان و تأسیسات آمریکا در خارج از کشور حفاظت شود.»

این بیانیه می‌افزاید که «لیسا موناکو»، دستیار باراک اوباما در امور ضد تروریسم، مسئولیت بازنگری تدابیر امنیتی مربوط به سالروز یازده سپتامبر را بر عهده دارد.

در ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی، نیروهای وابسته به سازمان القاعده چهار هواپیمای مسافربری را ربودند، دو هواپیما را به مرکز تجارت جهانی در نیویورک و یکی را به ساختمان پنتاگون، در حومه واشنگتن کوبیدند. چهارمین هواپیما در ایالت پنسیلوانیا سقوط کرد.

در اثر این حملات حدود سه هزار تن کشته و شش هزار تن نیز زخمی شدند. اسامه بن لادن، که از او به عنوان طراح حملات یازدهم سپتامبر یاد می‌شود، چندی پیش توسط نیروهای آمریکایی در محل زندگی‌اش در پاکستان کشته شد.

سال گذشته در سالروز حملات یازده سپتامبر گروه‌های مسلح وابسته به القاعده به کنسولگری آمریکا در شهر بنغازی حمله کرده و کریستوفر استیونس سفیر آمریکا و سه تن دیگر، از جمله یک دیپلمات و یک مامور امنیتی را کشتند.

پس از آن حادثه، هیئت مستقل تحقیق درباره حادثه بنغازی، در گزارش خود، وزارت خارجه آمریکا را به خاطر «بی‌توجهی» به درخواست‌های مکرر سفارت آن کشور در طرابلس برای اعزام ماموران بیشتر و تقویت سیستم حفاظتی مراکز دیپلماتیک آمریکا در لیبی مورد انتقاد قرار داد.
XS
SM
MD
LG