لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۵

یک دادگاه آمریکا، ایران و القاعده را به پرداخت ۶ میلیارد دلار غرامت محکوم کرد


تاباندن دو ستون نور از محل قرار گرفتن دو ساختمان تجارت جهانی در یازدهمین سالگرد واقعه ۱۱ سپتامبر
تاباندن دو ستون نور از محل قرار گرفتن دو ساختمان تجارت جهانی در یازدهمین سالگرد واقعه ۱۱ سپتامبر
یک دادگاه آمریکا، ایران و گروه های القاعده، طالبان و حزب الله لبنان را به اتهام دست داشتن در حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر مجرم شناخت و آنان را رسماً به پرداخت غرامت شش میلیارد دلاری به بازماندگان قربانیان این حملات محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جرج دَنیِلز، قاضی دادگاه فدرال در نیویورک، روز چهارشنبه، ۱۲ مهرماه، ایران، القاعده، طالبان و حزب‌الله لبنان را در وقایع ۱۱ سپتامبر مجرم شناخت و با صدور حکمی، متهمان را به پرداخت مبلغ شش میلیارد دلار به عنوان خسارت اقتصادی و مالی خانواده‌های قربانیان، موظف کرد.

قاضی دَنیِلز این پرونده را پیشتر در پی شکایت ۴۷ تن از بستگان قربانیان ۱۱ سپتامبر به جریان انداخت و نهم مردادماه سال جاری شاکیان پرونده را مجاز به دریافت شش میلیارد دلار غرامت از متهمان دانست. روز چهارشنبه متهمان به طور رسمی محکوم به پرداخت غرامت شدند.

ایران همواره داشتن هر گونه ارتباط با این حملات را رد کرده است، با این‌حال آقای دَنیلز دی‌ماه سال ۹۰ با صدور حکمی اعلام کرد که حمله یازده سپتامبر «کار القاعده به تنهایی نبود و علاوه بر طالبان که به این سازمان پناه داده‌بودند، علی خامنه‌ای رهبر ایران و دست‌نشاندگانش در حزب‌الله لبنان نیز به این حمله کمک کردند».

قاضی دَنیِلز دی‌ماه سال گذشته گفته بود، ربایندگان هواپیماها در حادثه یازده سپتامبر پیش از حملات خود، از خاک ایران عبور کرده‌ بودند و حکومت ایران عبور این افراد را «مخفی» نگه داشته‌است.

وی در این حکم تأکید کرده بود: «یکی از یادداشت‌های دولتی ایران نیز نشان می‌دهد که علی خامنه‌ای در ماه مه ۲۰۰۱ از طرح حملات یازده سپتامبر خبر داشته‌است».

در جریان حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، دو هواپیما به برج‌های تجاری نیویورک و یک هواپیما به پنتاگون برخورد کرد که نزدیک به سه هزار کشته و بیش از شش هزار رخمی بر جای گذاشت.

القاعده مسئولیت این حملات را بر عهده گرفته است و دادگاه فدرال آمریکا نیز می‌گوید طالبان افغانستان، پس از حملات ۱۱ سپتامبر به اعضای القاعده پناه داده‌اند.

اردیبهشت‌ماه سال جاری، نیروهای آمریکایی اسامه بن‌لادن، رهبر القاعده را، در ساختمانی در حومه اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان کشتند.
XS
SM
MD
LG