لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۷

«تعليق» بازسازی مرکز تجارت جهانی در سالگرد ۱۱ سپتامبر


نمایی از «نقطه صفر» در محل برج های دو قلوی ویران شده در نیویورک
نمایی از «نقطه صفر» در محل برج های دو قلوی ویران شده در نیویورک
يازده سال پس از حملات تروريستی يازده سپتامبر ۲۰۰۱، در سالروز اين واقعه، شهروندان نيويورکی در حالی خود را برای برگزاری مراسم يادبود جانباختگان اين حملات آماده می کنند که نگرانی ها بر سر ايمنی و سلامت نيروهای تيم های امدادی همچنان ادامه دارد و تامين بودجه يک ميليارد دلاری احداث موزه يادمان «نقطه صفر» نيز به حالت تعليق در آمده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، در حالی که روند بازسازی مرکز تجارت جهانی در نيويورک به رغم بالاگرفتن بحث بر سر مسائل مالی، طراحی و امنيتی تاسيسات جديد، تا به امروز پيشرفت نسبتاً خوبی را شاهد بوده،‌ هم اکنون و در آستانه سالگرد ۱۱ سپتامبر، سرنوشت پروژه ياد شده در ميان نزاع های سياسی و ميلياردها دلار افزايش هزينه در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

يکی از بخش های مهم پروژه فوق، موزه ای است که بر اساس طرح های ارائه شده در قلب مرکز جديد تجارت جهانی ساخته می شود.

به رغم پيشرفت نسبی حاصل شده، عمليات احداث اين مجموعه به دليل بروز اختلاف ميان سازمان «يادمان ۱۱ سپتامبر»، «بنياد موزه» و «مديريت بندر» نيويورک به حالت تعليق در آمده است.

اما نزاع های سياسی و مالی پشت پرده ساخت و ساز در محلی که زمانی برج های دوقلوی تجارت جهانی ايستاده بودند زمانی جنبه جدی تری به خود گرفت که بنياد يادمان اعلام کرد در مراسم امسال از هيچ سياستمداری برای سخنرانی دعوت به عمل نخواهد آورد. خانواده های بسياری از قربانيان و افراد نزديک به گروه های مربوط، تحول فوق را به عنوان نشانه ای از بحث های جدی پشت پرده تفسير کرده اند.

عمليات بازسازی و احداث مرکز جديد تجارت جهانی تا کنون نزديک به ۱۵ ميليارد دلار هزينه در بر داشته است، رقمی که در سال ۲۰۰۸ حدود ۱۱ ميليارد دلار برآورد شده بود.

در اين ميانه، بحث و جدل های در گرفته بر سر هزينه های بازسازی مرکز نجارت جهانی و موزه يادمان موجب نارضايتی و دلسردی بسياری از بازماندگان قربانيان حملات ۱۱ سپتامبر شده که به باور آنها طرح چنين مسائلی در برابر ‪جان های از دست رفته‬ ناشی از حملات ۱۱ سپتامبر، شايسته نيست.

با فروريختن برج های دوقلوی ۱۱۰ طبقه تجارت جهانی، هزاران تن فولاد گداخته، بتون، شيشه و آزبست در محيط «نقطه صفر» پراکنده شد. در همين حال هزاران گالن (ليتر) سوخت هواپيما و پلاستيک های در حال سوختن مقادير زيادی مواد مرگبار «کارسينوژن» در فضای اطراف ويرانه های برجای مانده از برج ها پخش کرد. کارسينوژن ها موادی سرطان زا و هستند که در اثر استنشاق، موجب ابتلای فرد به سرطان می شوند.

هفته گذشته، اداره آتش نشانی شهر نيويورک ۹ نام جديد را به تعداد ۵۵ نامی افزود که پيش از اين به عنوان جانباختگان عمليات امداد رسانی و نجات بر ديوار يادبود ثبت شده بود.

بر پايه بعضی برآورد ها تعداد قربانيان بيماری های مهلک ناشی از حملات ۱۱ سپتامبر تا به امروز بيش از ۱۰۰۰ نفر بوده است. در سراسر ايالات متحده، دست کم ۲۰۰۰ نفر از کارگران نقطه صفر هم اکنون با عوارض بيماری های ياد شده دست و پنجه نرم می کنند و کماکان تحت درمان هستند. افزون بر اين تعداد ۴۰۰۰۰ نفر نيز تحت پوشش طرح سلامت مرکز تجارت جهانی زير نظر هستند.

نانسی کاربونه، مدير اجرايی گروه دوستان آتش نشانان، سازمانی مردم نهاد مستقر در بروکلين، می گويد کار به جايی رسيده که «چپ و راست داريم آدم خاک می کنيم». وی می افزايد «اين اپيدمی ادامه دارد.»

تنها در هفت هفته گذشته، سه نفر از اعضای نيروهای پليس شهر نيويورک، دو نفر از آتش نشانان شهر و يکی از کارگران اتحاديه ساختمان که همه در «نقطه صفر» کار کرده بودند، در اثر بيماری سرطان و عوارض تنفسی درگذشتند.

در همين حال، بحث بر سر هزينه های عمليات بازسازی و احداث موزه يادمان، با واکنش بسياری از بازماندگان حملات يازده سپتامبر شده است.
جيم ريچز، ریيس بازنشسته يکی از گردان های آتش نشانان شهر نيويورک، که ۹ ماه به دنبال پسر آتش نشانش در خرابه های برج های دو قلو نخاله های سوخته را زير و رو می کرد و در نهايت پيکر بی جان او را زير خروارها فولاد و بتون يافت، دعواهای گروه بازسازی را «مايه بی آبرويی» می داند.

اين آتش نشان بازنشسته، هفت سال پيش در پی ابتلا به عارضه تنفسی حاد بستری شد و به مدت ۱۶ ساعت به حالت اغما رفت و پس از آن با عوارض «سکته مانند» به هوش آمد.

پرسشی که امروز جيم ريچز می پرسد اين است که «اگر می توانيم انسان به کره ماه بفرستيم، چطور است که پس از ۱۰ سال از پس بازسازی چند ساختمان برنيامده ايم؟»

رويترز در ادامه می نويسد، با وجود همه مشکلات به وجود آمده، يک گام به پيش در روند بازسازی مرکز تجارت جهانی، افتتاح «بنای يادمان نقطه صفر» بود، که يک آب نمای دوقلو در پايين برج ها است. تا کنون بيش از چهار ميليون نفر از اين بنا ديدن کرده اند.

همچنين انتظار می رود يکی از ساختمان های مرکز نجارت جهانی، که از بلندمرتبه ترين برج های آمريکا خواهد بود، در سال ۲۰۱۴ ميلادی افتتاح شود.
XS
SM
MD
LG