لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۶

چندین بمب‌گذاری در شهر‌های مختلف عراق بیش از ۶۰ کشته برجای گذاشت


بمب‌گذاری انتحاری در یک ایست‌بازرسی در حومه نجف. ۱۵ اوت ۲۰۱۱.
بمب‌گذاری انتحاری در یک ایست‌بازرسی در حومه نجف. ۱۵ اوت ۲۰۱۱.
روز دوشنبه چندین بمب‌گذاری و تیراندازی در ۱۷ شهر عراق باعث کشته شدن دست‌کم ۶۶ نفر و زخمی شدن تعداد زیادی از شهروندان عراقی شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ۴۰ تن از کشته‌شدگان این روز مربوط به انفجار هم‌زمان دو بمب در شهر کوت در جنوب عراق است و در جریان این دو انفجار ۶۵ نفر نیز زخمی شدند.

بنا به گزارش‌ها، روز دوشنبه ده‌ها نقطه دیگر عراق نیز شاهد انفجار یا تیراندازی بوده‌اند و شبکه خبری سی‌ان‌ان شمار زخمیان این حملات را «۱۷۰ نفر» و خبرگزاری فرانسه این آمار را «۲۳۰ نفر» ذکر می‌کنند.

این حملات پس از آن روی می‌دهد که عراق از اوایل ماه رمضان یک دوره نسبتاً آرام را پشت سر می‌گذاشت.

انفجار بمب در روستای تواریج در نزدیکی کربلا که در یک خودرو جاسازی شده‌بود و قرارگاه پلیس را هدف گرفته‌بود دست‌کم ۸ کشته و ۲۰ زخمی بر جای گذاشت.

سی‌ان‌ان گزارش می‌دهد که وزارت کشور عراق هم‌اینک از نیروی انتظامی این کشور خواسته تا از پارک کردن وسائط نقلیه در خیابان‌های بغداد و بسیاری دیگر از شهرها جلوگیری کند.

دیگر حملات روز دوشنبه شامل انفجار چهار بمب در بغداد، دو بمب‌گذاری انتحاری در تکریت، و چندین حمله در کوت، نجف، کرکوک، بعقوبه، خان بنی سعد، هندیه، موصل و چندین شهر دیگر بود.

هدف بیشتر این حملات، قرارگاه‌های پلیس و پادگان‌های ارتش و خودروهای دولتی گزارش شده‌است.

با وجودی که خشونت‌ها در عراق در سال‌های اخیر مجموعاً کاهش داشته اما ماه‌های اخیر روندی صعودی را در تشدید این خشونت‌ها نشان می‌دهد.

این تشدید خشونت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که در دولت عراق گفت‌وگوهایی برای تصمیم‌گیری در مورد ارائه درخواست به آمریکا جهت تمدید حضور نیروهای خود پس از مهلت یکم ژانویه ۲۰۱۲ در جریان است.

واشنگتن و بغداد در سال ۲۰۰۸ توافق کردند که آمریکا تا پایان سال جاری میلادی، ۴۶ هزار نیروی باقیمانده خود را از خاک عراق خارج کند، اما کاخ سفید معتقد است که بغداد به حضور برخی از نیروهای آمریکایی در این کشور پس از مهلت تعیین شده، نیاز خواهد داشت.
XS
SM
MD
LG