لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۰

مالن: حملات شورشيان مورد حمايت ايران عليه ارتش آمريکا کاهش يافته است


مايک مالن، رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا
مايک مالن، رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا
مايک مالن، رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا، روز دوشنبه اعلام کرد که حملات شورشيان مورد حمايت ايران عليه نيروهای ايالات متحده در عراق به شدت کاهش يافته است.

درياسالار مايک مالن پيش از ورود به شهر موصل در کردستان عراق به خبرنگاران گفت که عمليات نيروهای آمريکايی و عراقی همراه با اقدامات سياستمداران عراقی تاثير به سزايی در قطع حملات داشته است.

با اين حال وی جزئيات مشخصی درباره گام های برداشته شده از سوی آمريکا و عراق برای مقابله با موج حملات ماه ژوئن ارائه نکرد.

حملات عليه ارتش آمريکا، ژوئن را به خونين ترين ماه برای سربازان آمريکايی از سال ۲۰۰۸ به اين سو تبديل کرده بود.

درياسالار مالن در گفت و گو با خبرنگاران افزود: «ما اين کار را انجام داده ايم. نيروهای امنيتی عراقی کار خود را انجام داده اند. رهبری سياسی نيز به وظايف خود عمل کرده است. لذا شاهد بودیم که در دو يا سه هفته اخير خشونت ها به شدت کاهش یافته است.»

وی در عين حال اظهار داشت که همچنان منتظر است ببيند آيا اين وضعيت پايدار خواهد بود يا نه.

در ماه ژوئن سال جاری، ۱۴ نفر از نيروهای پشتيبانی ارتش آمريکا در جريان يک سلسله رويدادهای خونين جان خود را از دست دادند. به گزارش خبرگزاری رويترز، عمده اين حملات از سوی شورشيان شيعه مسلح شده توسط ايران صورت گرفت.

لئون پانتا، وزير دفاع جديد آمريکا در جريان سفر روز ۱۱ ژوئيه خود به بغداد گفت: ايالات متحده در صورتی که ضروری بداند، برای مقابله با تهديدهای شيعيان عراقی مورد حمايت ايران عليه ارتش آمريکا، به طور يکجانبه وارد عمل خواهد شد.

مايک مالن در سخنان روز دوشنبه خود حاضر نشد تا به اين پرسش پاسخ دهد که آيا آمريکا دست به چنين اقداماتی زده است يا نه.

تحولات اخير در عراق در حالی دنبال می شود که دولت نوری المالکی همچنان سرگرم بررسی موضوع حفظ ۴۶ هزار سرباز آمريکايی در اين کشور پس از عقب نشينی نيروهای ايالات متحده از عراق است.

بغداد و واشينگتن نگران هستند که در غياب ارتش آمريکا هرج و مرج و حملات شورشيان بار ديگر در عراق آغاز شود.

مقام های آمريکايی به دولت عراق هشدار داده اند که هر چه سريعتر و تا پيش از ضرب الاجل خروج نيروهای آمريکايی از این کشور در اين زمينه تصميم گيری کند.

رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا در اين زمينه گفت: «موضوع اين است که ما يک ضرب الاجل داريم. ما منتظر پاسخ هستيم.»

به گزارش خبرگزاری رويترز، هر گونه تصميم گيری برای ادامه حضور آمريکا در عراق با خطراتی همراه است. جریان شيعه ضد آمريکايی مقتدا صدر به صورت رسمی با ادامه حضور ارتش ايالات متحده مخالفت کرده است.

مقتدا صدر تهديد کرده که اگر اين نيروها در عراق باقی بمانند اعتراض ها و مبارزه نظامی عليه آنها شدت خواهد گرفت.

مقام های آمريکايی می گويند که در صورت ترک عراق، اين کشور در برخی از حوزه ها از جمله دفاع هوايی، اطلاعاتی و پشتيبانی با مشکلات عديده امنيتی روبرو خواهد شد.
XS
SM
MD
LG