لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۱

کره جنوبی: به هرگونه تحریک کره شمالی واکنش قوی نشان می‌دهیم


پارک گیون-هیه، رییس جمهوری کره جنوبی.
پارک گیون-هیه، رییس جمهوری کره جنوبی.
پس از اعلام پیونگ‌یانگ مبنی بر این‌که وارد وضعیت جنگی با کره جنوبی شده‌است، رییس جمهوری جدید کره جنوبی روز دوشنبه ۱۲ فروردین گفت که کشورش به هرگونه تحریک از سوی پیونگ‌یانگ «واکنشی تلافی‌جویانه و قوی» نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پارک گیون-هیه، رییس جمهوری کره جنوبی، در جلسه‌ای که روز دوشنبه با مقام‌های ارشد نظامی کشورش داشت گفت تهدیدهای ستیزه‌جویانه‌ای که کشورش طی ماه اخیر تقریباً هر روزه از کره شمالی دریافت کرده را «بسیار جدی» تلقی می‌کند.

وی در این جلسه افزود: «به باور من اگر [کره شمالی] دست به هرگونه تحریکی علیه مردم ما بزند، ما باید بلافاصله و بدون هرگونه ملاحظه سیاسی، به آن واکنش تلافی‌جویانه قوی نشان دهیم.»

بنا بر این گزارش، «کیم کوآن‌جین»، وزیر دفاع کره جنوبی، نیز که در جلسه یادشده حضور داشت گفت که در صورت آغاز درگیری نظامی، کره جنوبی «دست به حملات پیش‌دستانه علیه تاسیسات هسته‌ای و موشکی کره شمالی خواهد زد.»

با بالا گرفتن تنش‌ها میان دو کره، ارتش آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که در قالب تمرین‌های نظامی مشترک خود با کره شمالی که هم‌اکنون در حال اجرا است، جنگنده‌های رادارگریز اف-۲۲ به کره جنوبی فرستاده است.

ارسال این جنگنده‌ها در حالی صورت می‌گیرد که کره شمالی پیش از این در واکنش به حضور بمب‌افکن‌های رادارگریز بی-۲ و بی-۵۲ آمریکا در تمرین‌های نظامی یادشده، تهدید کرده‌است که خاک آمریکا و پایگاه‌های آمریکایی در اقیانوس آرام را هدف قرار خواهد داد.

روز دوشنبه هم‌چنین خبر رسید که پارلمان کره شمالی، «پاک پونگ جو» که در سال ۲۰۰۷ از سمت نخست‌وزیری برکنار شده‌بود را بار دیگر به مقام نخست‌وزیری منصوب کرده‌است.

«پاک پونگ جو» پس از آن که استقرار یک نظام پرداخت دستمزدها به سبک رایج در آمریکا را پیشنهاد داده‌بود از کار برکنار شد اما انتصاب دوباره او پس از آن صورت می‌گیرد که رهبر کره شمالی خواستار اجرای برنامه‌های تقویت اقتصادی شده‌است.

اقتصاد کره شمالی با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند و به گزارش سازمان ملل متحد، دو سوم از جمعیت ۲۴ میلیون نفری این کشور با کمبود غذا روبه‌رو هستند.

دو کشور شبه جزیره کره از ماه دسامبر که کره شمالی اقدام به پرتاب یک موشک دوربرد کرد با چرخه‌ای فزاینده از تنش‌ها روبه‌رو شده‌اند تا جایی که کره شمالی روز شنبه دهم فروردین اعلام کرد که وارد «وضعیت جنگی» با کره جنوبی شده است.

جنگ در شبه جزیره کره در سال‌های ۵۳-۱۹۵۰ بدون انعقاد پیمان صلح و فقط با برقراری آتش‌بس پایان یافت و به همین دلیل دو کشور از نظر حقوق بین‌الملل در وضعیت جنگی به سر می‌برند.
XS
SM
MD
LG