لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۷

نیروهای دولتی سوریه کنترل میدان اصلی شهر حماه را به دست گرفتند


صحنه‌ای از حمله تانک‌های دولتی به شهر حماه.
صحنه‌ای از حمله تانک‌های دولتی به شهر حماه.
تانک‌های سوریه پس از گلوله‌باران شدید شهر حماه سوریه روز چهارشنبه با همراهی یگان‌های ویژه و چترباز و نیروهای شبه‌نظامی، کنترل میدان «العاصی»، میدان اصلی این شهر، را به‌دست گرفتند.

میدان «العاصی» شهر حماه، در اعتراضات سوریه که از پنج ماه پیش آغاز شده صحنه شماری از بزرگ‌ترین راهپیمایی‌ها علیه بشار اسد، رئیس‌جمهور این کشور، بوده‌است.

ساکنان حماه از طریق ارتباط ماهواره‌ای به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که تمامی ارتباطات این شهر قطع شده و گلوله‌باران تانک‌ها هم‌اینک بر محله «حاضر» متمرکز شده‌است.

محله «حاضر» محله‌ای است که بخش اعظم آن در خلال سرکوب شدید مخالفان توسط حافظ اسد، پدر رئیس‌جمهور کنونی سوریه، که هزاران کشته بر جای گذاشت، تخریب شد.

ساکنان حماه به خبرگزاری‌ها می‌گویند که «حکومت سوریه روز چهارشنبه از توجه رسانه‌ها به محاکمه حسنی مبارک، رئیس جمهور برکنار شده مصر، استفاده کرده و می‌کوشند مخالفان در حماه را قلع و قمع کنند.»

صحنه‌ای از راهپیمایی ضد دولتی در روستایی در نزدیکی حماه. ۲ اوت ۲۰۱۱.
روز چهارشنبه از زندان شهر حماه نیز گزارش می‌رسد که ساختمان این زندان در حال سوختن است و در حالی که دودی سیاه آسمان اطراف این زندان را در بر گرفته، نیروهای امنیتی رفت‌وآمد به این منطقه را به طور کامل ممنوع کرده‌اند.

فعالان سوری به خبرگزاری‌ها می‌گویند که زندانیان این زندان سه روز است به حمایت از دیگر معترضان سوری دست به اعتراض زده‌اند و «شماری از آنها نیز اعدام شده‌اند.»

شهر حماه از روز یکشنبه هدف عملیات سنگین نظامی دولت علیه معترضان این شهر بوده و به گزارش خبرگزاری‌ها بیش از ۱۰۰ تن از مردم این شهر در این روز توسط نیروهای دولتی کشته شده‌اند.

حماه که شاهد راهپیمایی‌های چند صد هزار نفری علیه حکومت بوده‌است پیش از این نیز به مدت یک ماه در محاصره ارتش قرار داشت و در روزهای اخیر در شهرهای مختلف سوریه تظاهرات گسترده‌ای در حمایت از مردم این شهر برگزار شده‌است که برجسته‌ترین تظاهرات در دمشق بود.

بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل روز سه‌شنبه گفت که بارها با بشار اسد صحبت کرده و از وی تقاضا کرده از طریق مسالمت‌آمیز مسائل را حل کند. وی گفت: «بشار اسد باید آگاه باشد که تحت قانون بین‌المللی بشردوستانه، وی مسئول است. من معتقدم که وی انسانیت خود را از دست داده‌است.»

در همان روز اتحادیه اروپا در واکنش به شدت خشونت‌های دولتی در سوریه، نام وزیر دفاع این کشور و چهار مقام دیگر سوری را به فهرست تحریم‌های خود افزود.

فعالان حقوق بشر می‌گویند از اواسط ماه مارس که اعتراض‌ها علیه حکومت بشار اسد در سوریه آغاز شده بیش از ۱۴۰۰ نفر کشته شده‌اند و یکی از مقام‌های ارشد سازمان ملل در نشست روز دوشنبه، شمار ناپدیدشدگان در سوریه طی این مدت را سه هزار تن و شمار بازداشت‌شدگان را ۱۲ هزار نفر ذکر کرد.
XS
SM
MD
LG