لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۲

اتحادیه اروپا وزیر دفاع و چهار مقام دیگر سوریه را تحریم کرد


اتحادیه اروپا در واکنش به شدت خشونت‌های دولتی در سوریه، نام وزیر دفاع این کشور و چهار مقام دیگر سوری را به فهرست تحریم‌های خود افزود.

هم‌اینک فهرست تحریمی اتحادیه اروپا علیه دولت سوریه شامل ۳۵ نفر از مقام های این کشور از جمله بشار اسد، رئیس‌جمهور، و سه تن از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران است.

افراد تحریم‌شده از سوی اتحادیه اروپا در روز دوشنبه علی حبیب محبوب، وزیر دفاع؛ ژنرال توفیق یونس، رئیس امنیت داخلی سوریه؛ محمد مخلوف، دایی بشار اسد؛ ایمن جابر از فرماندهان نیروهای لباس شخصی؛ و محمد مفلح رئیس اطلاعات شهر حماه هستند که با مسدود شدن دارایی‌ها و ممنوعیت سفر در اتحادیه اروپا مواجه خواهند شد.

هم‌چنین بنا بر گزارش‌ها نیروهای دولتی سوریه بامداد سه‌شنبه- در اولین روز از ماه رمضان - در مواضع جدیدی از شهر حماه مستقر شدند.

شهر حماه از روز یکشنبه هدف عملیات سنگین نظامی دولت علیه معترضان این شهر بوده و به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بیشتر ۲۴ کشته سرکوب‌های روز دوشنبه این کشور نیز مربوط به این شهر است.

گزارش‌ها حاکی است ۱۰ تن از کشته‌شدگان دوشنبه در سوریه در جریان سرکوب راهپیمایی‌های پس از مراسم ویژه آغاز ماه رمضان جان باخته‌اند و نیروهای امنیتی، شامگاه دوشنبه بیش از ۱۵۰ نفر را نیز بازداشت کردند.

حماه که شاهد راهپیمایی‌های چند صد هزار نفری علیه حکومت بوده‌است پیش از این نیز به مدت یک ماه در محاصره ارتش قرار داشت و در روزهای اخیر در شهرهای مختلف سوریه تظاهرات گسترده‌ای در حمایت از مردم این شهر برگزار شده‌است که برجسته‌ترین تظاهرات در دمشق بود.

ایتالیا در روز سه شنبه به نشانه اعتراض به سرکوب‌ها در سوریه سفیر خود را از دمشق فراخواند و از دیگر کشورهای اتحادیه اروپا نیز خواست تا اقدام مشابهی را انجام دهند.

روسیه نیز که تاکنون از اعمال فشار بر دمشق خودداری کرده، روز دوشنبه از ادامه سرکوب‌های خشونت‌بار در سوریه انتقاد کرده و خواستار توقف بی‌درنگ سرکوب و خشونت علیه غیرنظامیان در این کشور شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پس از کشته شدن حدود ۱۴۰ نفر توسط نیروهای امنیتی در سوریه طی روز یکشنبه، وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای نسبت به این روند ابراز «نگرانی جدی» کرد و آن را «غیر قابل قبول» خواند.

در همین رابطه، شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه نشستی برای بررسی موضوع سوریه تشکیل داد ولی به نتیجه‌ای نرسید. قرار است که این شورا روز سه‌شنبه نشست تازه ای در این زمینه برگزار کند.

بریتانیا، فرانسه، آلمان و پرتغال خواهان تصویب یک قطعنامه رسمی با موضوع محکوم کردن حکومت بشار اسد به خاطر سرکوب‌ها هستند ولی روسیه و چین تهدیدکرده اند که این قطعنامه را وتو خواهند کرد.

برزیل، هند و آفریقای جنوبی نیز مخالف صدور قطعنامه علیه رژیم بشار اسد هستند.

فعالان حقوق بشر می‌گویند از اواسط ماه مارس که اعتراض‌ها علیه حکومت بشار اسد در سوریه آغاز شده بیش از ۱۴۰۰ نفر کشته شده‌اند و یکی از مقام‌های ارشد سازمان ملل در نشست روز دوشنبه، شمار ناپدیدشدگان در سوریه طی این مدت را سه هزار تن و شمار بازداشت‌شدگان را ۱۲ هزار نفر ذکر کرد.
XS
SM
MD
LG