لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۹

درخواست نشست فوری شورای امنيت برای بررسی کشتارها در سوريه


تصویری از حوادث شهر حمات سوریه
تصویری از حوادث شهر حمات سوریه
کشتار مردم سوريه بر اثر تيراندازی ارتش اين کشور در روز يکشنبه واکنش های تند بين المللی را به همراه داشت و همزمان با محکوميت آمريکا، آلمان به طور رسمی از شورای امنيت سازمان ملل خواست تا در اين زمينه نشست فوری تشکيل دهد. بشار اسد از نيروهای اين کشور به خاطر سرکوب معترضان ستايش کرده است.

گزارش های رسيده حاکی است که در تظاهرات مختلف روز يکشنبه در شهرهای سوريه بويژه حما بيش از ۱۴۰ نفر کشته شدند. ۱۰۰ نفر از اين افراد تنها در شهر حمات جان خود را از دست داده اند.

اين کشتار با واکنش شديد باراک اوباما، رييس جمهور آمريکا، روبرو شد و وی در بيانيه ای اقدامات دولت بشار اسد را محکوم کرد.

در بيانيه‌ رييس جمهور آمريکا آمده ‌است:« بشار اسد نه می‌خواهد و نه توانايی آن را دارد که به خواسته‌‌های مشروع شهروندان سوری پاسخ بدهد.»

آقای اوباما با «وحشيانه» توصيف کردن برخورد خشن بشار اسد با مردم خود، افزود: « اين برخوردهای هولناک، شخصيت واقعی دولت سوريه را نشان می‌دهد.»

وی تاکيد کرد که ايالات متحده آمريکا، فشارها بر حکومت سوريه را افزايش خواهد داد.

در همين حال، نماينده آلمان در شورای امنيت سازمان ملل متحد، روز يکشنبه خواستار برگزاری نشست اضطراری ۱۵ کشورعضو دائم اين شورا درباره ناآرامی‌‌های سوريه شد. به گزارش خبرگزاری ها احتمال می‌رود اين نشست روز دوشنبه برگزار شود.

درخواست برای برگزاری اين نشست در حالی صورت می‌ گيرد که در طول بيش از چهار ماه گذشته، اعضای شورای امنيت سازمان ملل متحد نتوانسته ‌اند به توافقی جمعی برای انتشار بيانيه ‌ای عليه سرکوب‌ خشن معترضان سوری از سوی دولت بشار اسد دست يابند.

از زمان آغاز درگيری‌ها در سوريه، بريتانيا، فرانسه، ‌آلمان، پرتغال و آمريکا بارها رفتار خشن حکومت اين کشور با معترضان را محکوم کرده‌ اند اما روسيه، چين، آفريقای جنوبی، هند و برزيل از ديگر اعضای شورای امنيت سازمان ملل متحد، با ابراز ناخرسندی از مداخله‌ نظامی ناتو در ناآرامی‌‌های ليبی، از همراهی برای محکوميت سرکوب‌ها در سوريه خودداری کرده اند.

چين و روسيه به طور رسمی تهديد کرده اند که هرگونه قطعنامه ای در اين زمينه را وتو خواهند کرد.

هند، آفريقای جنوبی و برزيل نيز به ساير اعضای شورای امنيت اطلاع داده اند که قصد دارند برنامه ای برای اعزام يک هيئت مشترک به منظور مذاکره با مقام های سوريه درباره بحران اين کشور اعزام کنند. بر اساس اين طرح، معاونان وزارت امور خارجه کشورهای عضو شورای امنيت در اين هيئت حضور خواهند داشت.

در همين حال، بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل، بار ديگر از رژيم بشار اسد خواست تا عمليات نظامی عليه شهروندان خود را متوقف کند. وی ناديده گرفتن درخواست های جهانی طی چند هفته گذشته برای توقف حملات را به شدت محکوم کرد.

کانادا نيز «حملات وحشيانه» نيروهای رژيم بشار اسد عليه «معترضان مسالمت جو» را قويا محکوم کرد.

استفن هارپر، نخست وزير کانادا، در بيانيه اعلام کرد: «استفاده از نيروی نظامی از جمله تانک توسط رژيم بشار اسد برای سرکوب مردمی که خواهان اصلاحات دمکراتيک هستند غير قابل دفاع است.»

به رغم تمام انتقادهای بین المللی از عملکرد نیروهای نظامی سوریه، بشار اسد رییس جمهور این کشور از آنچه که «خنثی کردن توطئه های دشمنان» توسط ارتش این کشور خواند، تقدیر کرد.

وی در مراسم شصت و ششمین سال تاسیس ارتش سوریه خطاب به آنها گفت: «ارتش وفاداری خود را به مردم و کشور ثابت کرده است. تلاش ها و هزینه هایی که متحمل شده است قابل ستایش است.»

بشار اسد افزود: «این هزینه ها توطئه های دشمنان را خنثی کرده، به فتنه پایان داده و سوریه را حفظ کرده است.»

بر اساس گزارش های منتشره، از اواسط ماه مارس که اعتراض های گسترده در سوريه آغاز شده است، حدود ۱۵۸۳ نفر از مردم اين کشور و ۳۶۹ نيروی نظامی و امنيتی جان باخته اند.
XS
SM
MD
LG