لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۱

حمله تانک‌های دولت سوریه به حمات «دست کم ۴۵ کشته» برجای گذاشت


صحنه‌ای از حملات اخیر تانک‌های سوری به شهر دیرالزور که با تلفن همراه یک خبرنگار شهروندی گرفته شده‌است.
صحنه‌ای از حملات اخیر تانک‌های سوری به شهر دیرالزور که با تلفن همراه یک خبرنگار شهروندی گرفته شده‌است.
فعالان سوری به خبرگزاری‌های بین‌المللی گفتند که با تشدید حملات ارتش سوریه به شهر حمات برای سرکوب اعتراضات، روز یکشنبه «دست کم ۴۵ نفر» کشته شده‌اند.

برخی خبرگزاری‌ها در آخرین گزارش‌های خود شمار کشته‌شدگان روز یک‌شنبه شهر حمات را «۶۲ نفر» و برخی دیگر «تا ۹۵ نفر» هم اعلام می‌کنند.

این گزارش‌ها حاکی است که در این حملات «بیش از ۱۰۰ تن» نیز زخمی شده‌اند و «ارتش سوریه بیمارستان‌های اصلی شهر حمات را محاصره کرده و از رساندن زخمی‌ها به این بیمارستان‌ها جلوگیری می‌کند.»

بنا بر گزارش‌ها، حمله تانک‌ها به شهر حمات در مرکز سوریه از سحرگاه یک‌شنبه آغاز شده و به گفته ساکنان، تانک‌ها «هر چهار دقیقه یک‌بار» اقدام به شلیک توپ به سوی محلات شمالی شهر می‌کنند.

ساکنان حمات هم‌چنین می‌گویند که دولت، آب و برق مهم‌ترین محلات این شهر را قطع کرده‌است و این روشی است که ارتش برای سرکوب اعتراضات در شمار زیادی از شهرهای سوریه به‌کار برده‌است.

شهر حَمات، در ۲۰۰ کیلومتری شمال دمشق، اوایل ماه ژوئیه و در پی یک تظاهرات گسترده مخالفان حکومت بشار اسد در این شهر، به محاصره ارتش درآمد. با این وجود راهپیمایی‌های ضد دولتی در این شهر در هفته‌های اخیر هم‌چنان ادامه داشته‌است.

در سال ۱۹۸۲ شورش ساکنان سنی‌مذهب این شهر علیه رژیم علوی‌مذهب حافظ اسد، با سرکوبی مرگبار روبه‌رو شد که طی آن بیش از ۲۰ هزار نفر از مردم حمات کشته شدند.

گروه‌های حقوق بشری سوریه می‌گویند زنان، کودکان و سالمندان نیز در میان کشته‌شدگان آن سرکوب‌ها بوده‌اند و هزاران نفر دیگر نیز ناچار به گریز از این شهر شدند.

«۶ کشته در دیرالزور، ۳ کشته در نزدیکی درعا و ۱۰۰ بازداشت در نزدیکی دمشق»

از شهر دیرالزور در شرق سوریه نیز خبر می‌رسد که حمله تانک‌های دولتی به محلات این شهر در بامداد یک‌شنبه باعث کشته شدن «شش نفر و زخمی شدن حدود ۵۰ نفر دیگر» شده‌است.

روز شنبه، ارتش سوریه مجهز به ۴۰ تانک و ۲۰ خودروی زرهی دیگر، این شهر را به محاصره خود در آورد ولی حرکت شماری از زره‌پوش‌های ارتش سوریه به سمت دیرالزور با مقاومت اهالی روبه‌رو شد.

این شهر جمعه شاهد درگیری مسلحانه میان نیروهای امنیتی و گروهی مسلح بود. اخبار درباره هویت گروه مسلح ضد و نقیض است.

شهر دیر الزور جمعه دوهفته گذشته شاهد تظاهرات نزدیک به نیم میلیون نفر از معترضان بود. پس از آن بشار اسد استاندار این منطقه را عوض کرد. استاندار جدید ساکنان را تهدید کرده بود که در صورت برگزاری تظاهرات، ارتش را فرا خواهد خواند.

خبرگزاری رویترز نیز خبر می‌دهد که سرکوب‌های روز یک‌شنبه در شهر «حِراک» در ۳۵ کیلومتری شمال شرقی شهر درعا سه کشته برجای گذاشته‌است.

این خبرگزاری هم‌چنین از قول گروه ناظر بر وضعیت حقوق بشر سوریه گزارش می‌دهد که نظامیان دولتی در منطقه معظمیه در حومه دمشق، پایتخت سوریه، «بیش از ۱۰۰ نفر» را بازداشت کرده‌اند.

یک دیپلمات غربی به این خبرگزاری گفت که ورود چندین تانک به این منطقه را مشاهده کرده‌است.
XS
SM
MD
LG