لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۴

«از زمان آغاز اعتراض‌ها هر ساعت یک نفر در سوریه ناپدید شده است»


یکی از اعتراض‌های ضد حکومتی سوریه در شهر حمات
یکی از اعتراض‌های ضد حکومتی سوریه در شهر حمات
یک مؤسسه غیردولتی حقوق بشری می‌گوید که بر اساس ارزیابی‌هایش از زمان آغاز ناآرامی‌ها در سوریه هر ساعت یک نفر در این کشور ناپدید می‌شود و در حال حاضر نزدیک به سه هزار تن در سوریه مفقود شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مؤسسه حقوق بشری آواز، در بیانیه خود اعلام کرده است که این مؤسسه هویت «دو هزار و ۹۱۸ سوری» را شناسایی کرده که در طول چهارماه گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند و از وضعیت و محل نگهداری آن‌ها اطلاعی در دست نیست.

این مؤسسه بین‌المللی تأکید کرده که از روز پنجشنبه کمپینی را به راه انداخته و خواستار آزادی این افراد خواهد شد.

بر اساس تخمین این مؤسسه از اواسط ماه مارس تا کنون، هر ساعت یک سوری مفقود شده است و تنها در یک هفته گذشته «بیش از هزار تن» دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.

بر اساس آمار این مؤسسه از زمان بالاگرفتن ناآرامی‌ها در سوریه «هزار و ۶۳۴ تن بر اثر سرکوب کشته شده‌اند و ۲۶ هزار تن دستگیر شده‌اند که در این میان ۱۲ هزار و ۶۱۷ تن همچنان در بازداشت به سر می‌برند».

همچنین خبرگزاری‌های مختلف اعلام کرده‌اند که در چند ماه گذشته دستکم ۱۲ هزار نفر، خاک سوریه را ترک کرده و به ترکیه و لبنان پناه برده‌اند.

معترضین سوری خواستار پایان یافتن حکومت بشار اسد و سیطره حزب بعث بر فضای سیاسی این کشور هستند.

حزب بعث سوریه از دهه ۱۹۶۰ قدرت را در این کشور در اختیار دارد. پس از مرگ حافظ اسد در سال ۲۰۰۰ فرزندش بشار رئیس جمهور این کشور شد.

تقدیر رهبر القاعده از اعتراض‌های سوریه

اعتراض‌ها در سوریه در حالی ادامه دارد که ایمن الظواهری، رهبر جدید القاعده از تلاش معترضین برای براندازی بشار اسد تقدیر کرده‌ است.

آقای الظواهری در پیام ویدئویی که روز چهارشنبه بر روی صفحه وبسایت اسلامگرایان افراطی منتشر شده است، از خودگذشتگی معترضان سوری را تحسین کرده و آنان را الگوی سایر ملل مسلمان و عرب دانسته است.

این رهبر القاعده متولد مصر، قیام مردم سوریه را نبرد اسلامی علیه «منافع آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها» ارزیابی کرده است.

پیش از این نیز مقامات ارشد القاعده، از جمله اسامه بن‌لادن، رهبر پیشین این گروه افراطی، در پیام‌های ویدئویی خود، قیام جهان عرب را با فعالیت و خواسته‌های القاعده مرتبط دانسته بودند.

تا این لحظه اپوزیسیون سوریه در خصوص اظهارات آقای الظواهری واکنشی نشان نداده است، با این‌حال فعالان سوری پیش از این بارها تأکید کرده‌‌اند که مذهب نقش بسیار کمرنگی در اعتراض‌های آنان بازی می‌کند.
XS
SM
MD
LG