لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۴

واکنش آمریکا به هشدار سوریه درباره محدودیت سفر دیپلمات ها به خارج از دمشق


رابرت فورد (چپ) سفیر آمریکا در جریان دیدار از جسرالشغور
رابرت فورد (چپ) سفیر آمریکا در جریان دیدار از جسرالشغور
ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد سفیر آمریکا در دمشق و دیگر دیپلمات های خارجی مستقر در سوریه باید بتوانند آزادانه در تمام سوریه حرکت کنند تا شواهد مربوط به سرکوب مردم، جلوگیری از فعالیت رسانه ها و خبرنگاران و موارد نقض حقوق بشر را جمع آوری کنند.

وزارت خارجه سوریه پیشتر به سفیران آمریکا و فرانسه هشدار داده بود بدون مجوز از دمشق خارج نشوند و گفته بود در صورتی که از این دستور سرپیچی کنند، حرکت تمامی سفیران کشورهای خارجی در دمشق تا مسافت ۲۵ کیلومتری اطراف پایتخت محدود و مجاز خواهد بود.

به گزارش آسوشیتد پرس، «هایدی فولتون»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه در واکنش به دستور وزیر خارجه سوریه به دیپلمات های آمریکا و فرانسه گفت: «اگر دولتی چیزی برای مخفی کردن نداشته باشد، لازم هم نیست این چنین محدودیت هایی وضع کند. با توجه به این که دولت سوریه به رسانه های مستقل و بین المللی، امدادگران و نیروهای مدافع حقوق بشر اجازه فعالیت و کار در سوریه را نمی دهد، این دیپلمات ها هستند که باید بتوانند در کشور حرکت کرده وضعیت را ارزیابی کنند.»

ولید المعلم، وزير خارجه سوريه روز چهارشنبه در دمشق گفت: «ما به اين دليل سفيران فرانسه و آمريکا را اخراج نکرديم که روابط ما با اين دو کشورها دچار مشکل نشود و آن ها بتوانند رفتار خود در قبال دولت سوريه را بررسی و بازبينی کنند. اگر اين گونه رفتارها ادامه يابد، دستور می دهيم هيچ گونه سفيری حق نداشته باشد فراتر از ۲۵ کيلومتر از دمشق بيرون برود.»

خانم فولتون همچنین گفت که آمریکا مسئله محدودیت ایجاد شده برای سفیر ایالات متحده را بررسی می کند و با توجه به حفظ توان دیپلمات ها برای انجام وظایفشان، به دمشق پاسخ خواهد داد.

گروه های مدافع حقوق بشر می گویند در چهارماه گذشته بیش از یک هزار و ۶۰۰ تن از شهروندان سوریه در جریان اعتراض های مردمی توسط نیروهای امنیتی و نظامی دولت کشته شده اند. تحریم هایی علیه دولت بشار اسد و برخی مقامات دولتی وضع شده و حتی باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا حکومت بشار اسد را فاقد مشروعیت خوانده است.

دو هفته پيش و در روزهای هفتم و هشتم جولای، «رابرت فورد» سفير آمريکا در سوريه و «اريک شواليه» سفير فرانسه در سوريه در سفرهای جدا از هم به شهر حما رفتند که در حدود ۲۰۰ کيلومتری شمال دمشق قرار دارد و يکی از مناطق جدی اعتراض های مردمی است. آن ها در اين سفر به معترضان اطمينان دادند که دولت های فرانسه و آمريکا از حق مردم برای اعتراض صلح آميز حمايت می کند. گزارش ها حاکی است معترضان از خودروی رابرت فورد استقبال کرده و با دسته های گل و فرياد شادی با او همراه شده اند.

ساکنان حما به خبرگزاری آسوشيتد پرس گفتند اين ديدارها باعث شد نيروهای امنيتی و نظامی نتوانند به سرکوب گسترده مردم دست بزنند.

دولت سوريه از اين فرصت استفاده کرده و در تبليغاتی گسترده اعلام کرده که آمريکا و فرانسه به دنبال شلوغی ها هستند و از اصلاحات واقعی حمايت نمی کنند. چند ساعت پس از پخش خبر ديدار سفيران آمريکا و فرانسه از حما، حاميان و طرفداران بشار اسد به ساختمان سفارت های فرانسه و آمريکا حمله کرده و با پرتاب سنگ، شيشه ها را شکستند و روی ديوارها شعار نوشتند. سه تن از کارکنان سفارت فرانسه در جريان اين حمله زخمی شدند.

متعاقب آن شمار ديگری از چهره های مخالف دولت مرکزی در شهرهای حومه دمشق دستگير و به زندان منتقل شدند. «جورج صبرا» رييس حزب دموکراتيک ملی که توسط دولت سوريه غيرمجاز تشخيص داده شده است، از منزل مسکونی خود دستگير شد.

همچنين روز چهارشنبه گزارش شد که علی عبدالله، از فعالان سياسی سوريه که سه روز بود ناپديد شده بود، دستگير شده و در دست نيروهای امنيتی سوريه است.

خبرگزاری رويترز هم روز چهارشنبه گزارش داد شماری از نيروهای ويژه امنيتی به رهبری برادر بشار اسد، راهی مناطق حومه دمشق شده اند تا حرکت های اعتراضی را سرکوب کنند. ساکنان حمص می گويند در درگيری های روز سه شنبه در اين شهر نيروهای امنيتی دستکم ۱۶ تن از شهروندان غيرنظامی را هدف گلوله قرار داده و کشته اند.

شاهدان عينی می گويند نيروهای امنيتی و نيروهای ضد شورشی راهی مناطق مسکونی شده اند و هرگونه معترضی را که ببينند، دستگير می کنند.
نيروهای ويژه تحت فرماندهی ماهر اسد، برادر بشار اسد، همگی از اقليت علوی دستچين شده اند که وفاداران واقعی خانواده اسد به شمار می آيند.
XS
SM
MD
LG