لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۵

«تظاهرات گسترده مخالفان دولت در شهرهای مختلف سوريه»


تصویر ویدئویی در یوتویب از تظاهرات روزجمعه در حماه
تصویر ویدئویی در یوتویب از تظاهرات روزجمعه در حماه
فعالان سوری می‌گویند، صد‌ها هزار نفر پس از نمازجمعه در شهر‌های مختلف سوریه علیه حکومت بشار اسد دست به تظاهرات زده‌اند و نیروهای امنیتی با استفاده از خشونت کوشیده‌اند تا تظاهرکنندگان را متفرق کنند و دست کم شش نفر کشته شده‌اند.

فعالان سوری به خبرگزاری رویترز گفته‌اند پس از نماز جمعه تظاهرات‌های گسترده‌ ضد دولتی در شهر حماه، منطقه مدان دمشق، لاذقیه در ساحل دریای مدیترانه، درعا در جنوب و دیر الزور در شرق، و همچنین در شهر حمص برگزار شده است که نیروهای امنیتی در شهر حمص به سوی تظاهر کنندگان شلیک کرده‌اند.

یک شهروند حمص از طریق تلفن به رویترز گفته است: تانک‌ها و خودروهای زرهی در خیابان‌ها و معابر مستقر شده‌اند ولی در هر چهار راه و خیابان منتهی به این نیرو‌ها مردم در خیابان‌ها حضور دارند.»

به گزارش رویترز، در آغاز اعتراض ضد دولتی در سوریه تظاهرات‌ها بیشتر به شهرهای دور افتاده و مناطق روستایی محدود می‌شد، اما اکنون شهر‌ها بزرگ سوریه صحنه تظاهرات‌های ضد دولتی هستند به ویژه شهرهایی مانند حمص و حماه. شهر حماه، در سال ۱۹۸۲ در دوران حافظ اسد، پدر بشار اسد، صحنه قتل عام معترضان بود.

به گزارش رویترز، برای نخستین بار از آغاز اعتراضات در سوریه، نیروهای امنیتی در منطقه کردنشین و شهر قامیشلی برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از باتوم و گاز اشک اور استفاده کرده‌اند.

طبق این گزارش، تظاهر کنندگان خواهان آزادی سیاسی و همچنین پایان دادن به تبعیض علیه یک میلیون کرد سوریه شده‌اند.

عمار القرابی، رییس سازمان ملی حقوق بشر، به رویترز گفته است: «شش نفر در سراسر کشور شهید شدند. این شش نفر امروز کشته شدند.»

در همین زمینه، رامی عبدالرحمن، رییس دیده‌بان حقوق بشر سوریه، در نیکوزیا پایتخت قبرس به خبرگزاری فرانسه گفته است: در تظاهرات روز جمعه در شهرهای حماه، واقع در شمال سوریه، و دیرالزور بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در تظاهرات ضد دولتی شرکت کرده‌اند.

این فعال حقوق بشر افزوده است، بیش از ۵۵۰ هزار نفر در تظاهرات شهر دیرالزور حضور داشتند و در شهر در حماه بیش از ۶۵۰ هزار نفر در تظاهرات شرکت کردند.»

در همین حال به گزارش رویترز، گروههای حقوق بشر می‌گویند از آغاز اعتراضات تاکنون دست کم ۱۴۰۰ غیر نظامی به دست نیروهای امنیتی کشته‌اند و بیتشر کشته شدگان را اهل تسنن تشکیل می‌دهد و همین امر باعث شده تا نارضایتی در بین نیروهای رده پایین ارتش سوریه گسترش یابد.

طبق این گزارش، فعالان سوری گفته‌اند، شماری از نیروهای ارتش سوریه از جمله چند خدمه تانک هفته گذشته در شهر ابو کمال، در منطقه مرزی با عراق، با فرار ازمحل خدمت خود به تظاهر کنندگان پیوسته‌اند.

به گزارش رویترز، فشار دیپلماتیک بر حکومت بشار اسد نیز در هفته جاری تشدید شده است. قطر، قبلا یکی از حامیان حکومت سوریه به شمار می‌رفت، سفارت خود در دمشق را تعطیل کرد و اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده است در حال بررسی اعمال تحریم‌های شدید‌تر علیه دولت سوریه است.

در همین حال، جف فلتمن، دستیار وزیر امور خارجه امریکا، نیز به تلویزیون آمریکایی «الحره» گفت: حکومت بشار اسد برای ارعاب مردم به ترس از بحران‌های فرقه‌ای دامن می‌زند.
XS
SM
MD
LG