لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۰

تاجیکستان حضور افراد زیر ۱۸ سال را در نماز جماعت مساجد منع کرد


مراسم نماز عید فطر در مسجد مرکزی شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان.
مراسم نماز عید فطر در مسجد مرکزی شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان.
امامعلی رحمان، رئیس‌جمهوری تاجیکستان روز سه‌شنبه قانونی را امضا کرد که بر اساس آن از این پس بیشتر افراد زیر ۱۸ سال از حضور در نماز جماعت در مساجد این کشور منع خواهند شد.

این قانون که در ماه دسامبر از سوی امامعلی رحمان پیشنهاد شده‌بود اخیراً به تصویب پارلمان این کشور رسید ولی نمایندگان روحانیون تاجیکستان از رئیس جمهور خواسته‌بودند تا از امضای آن به‌ویژه در آستانه ماه رمضان خودداری کند.

بر پایه قانون جدید که «قانون مسئولیت والدین در تربیت و تعلیم فرزندان» نام دارد کودکان و نوجوانانی که در مدارس مذهبی دولتی درس می‌خوانند اجازه نمازگزاری در مساجد را دارند ولی از دوم اوت تمامی کودکان و نوجوانان دیگر تنها مجاز خواهند بود در عزاداری‌ها یا اعیاد دینی در نماز جماعت مساجد شرکت کنند.

مقام‌های تاجیکی می‌گویند که این اقدام برای جلوگیری از «افتادن نوجوانان به دام افراط‌گرایی اسلامی» الزامی است.

به گزارش بخش تاجیکی رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی اسماعیل تَلبَکوف، عضو مجلس نمایندگان تاجیکستان که در طرح این قانون در پارلمان این کشور شرکت فعالی داشته‌است اجرای این قانون را برای جامعه تاجیکستان «بسیار مهم» ارزیابی می‌کند.

وی با اشاره به آمار بالای مهاجرت روستاییان تاجیک به کشورهای همسایه می‌گوید: «کار مادر تاجیک نباید تنها زادن کارگر برای روسیه، قزاقستان و کشورهای دیگر باشد. امروز اگر به روستاها و شهرستان‌ها نگاه کنیم می‌بینیم که پیر و جوان همه ملا شده‌اند و هرچه می‌گردیم نیروی متخصص در دیگر رشته‌ها نمی‌یابیم.»

اسماعیل تلبکوف می‌افزاید: «تاجیکستان یک کشور سکولار است، بگذارید پسربچه‌ها تا ۱۸ سالگی آموزش سکولار دریافت کنند و بعد انتخاب به اختیار آنها است که به کدام سو بروند.»

بنا بر این گزارش تحلیلگران دیگر نیز در تاجیکستان می‌گویند که شمار زیادی از نوجوانان این کشور به خاطر وضعیت نابسامان مدارس دولتی به طلبگی در مساجد روی آورده‌اند.

مقام‌های تاجیکستان که نسبت به اوج گرفتن افراط‌گرایی دینی در این کشور نگرانی‌هایی دارند، مردادماه سال گذشته نیز مدیر و ده‌ها محصل یک مدرسه دینی در جنوب تاجیکستان را بازداشت کردند.

این کشور فقیر آسیای مرکزی که بیشتر ساکنانش را مسلمانان سنی تشکیل می‌دهند، دارای مرزی طولانی با افغانستان است که گروه افراطی طالبان در آن حضوری گسترده دارند.

تصمیم رئیس‌جمهوری تاجیکستان برای امضا قانون جدید اعتراض حاجی اکبر تورجان‌زاده، رهبر مذهبی این کشور، را به دنبال داشته‌است.

وی که در روزهای اخیر از امامعلی رحمان خواسته‌بود از امضای این قانون صرف‌نظر کند روز چهارشنبه در گفت‌وگو با بخش تاجیکی رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گفت که شرکت نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ ساله در نماز جماعت «از واجبات دین و سنت مؤکد» است و اجرای این قانون را «یک مصیبت» توصیف کرد.

دو روز پیش از امضای این قانون توسط رئیس‌جمهوری تاجیکستان؛ آیت‌الله صافی گلپایگانی، از مراجع تقلید شیعی نزدیک به حکومت ایران، نیز از طرح این قانون و آنچه «اسلام‌ستیزی و استعمارپذیری» مقام‌های تاجیکستان نامید به شدت انتقاد کرده خطاب به مقامات این کشور گفت که «به هیئت مسلط بر تاجیکستان اعلام خطر می‌کنم؛ بدانند راهی که پیش گرفته‌اند به شکست منتهی می‌شود.»

این مرجع تقلید شیعه، روز دوشنبه با انتشار پیامی در پایگاه اطلاع‌رسانی خود، دولت تاجیکستان را متهم کرد که در مدارس و دانشگاه‌ها «قانون منع حجاب وضع کرده» و نام‌گذاری کودکان به نام‌های دینی محمد و عبدالله را «ممنوع کرده‌اند.»

این در حالی است که وجود «قانون منع حجاب» از سوی مقام‌های تاجیکی انکار می‌شود و گزارش‌ها حاکی است در مورد نام‌گذاری کودکان نیز ممنوعیتی در این کشور جاری نیست.

طرح‌های ایجاد محدودیت مذهبی در تاجیکستان تاکنون انتقادهایی از سوی نهادهای حقوق بشری آمریکایی از جمله «کمیسیون آزادی‌های مذهبی» در آمریکا را به دنبال داشته‌است اما این نخستین بار است که روحانیون کشورهای مسلمان و به ویژه یک روحانی شیعه از مسائل مذهبی در تاجیکستان انتقاد می‌کند.
XS
SM
MD
LG