لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۹

استعفای رئیس جمهور موقت و نخست‌وزیر تونس از حزب حاکم سابق


فؤاد المبزع، کفیل ریاست جمهوری (سمت راست)، و محمد الغنوشی، نخست‌وزیر تونس، (سمت چپ).
فؤاد المبزع، کفیل ریاست جمهوری (سمت راست)، و محمد الغنوشی، نخست‌وزیر تونس، (سمت چپ).
رئیس جمهور موقت و نخست‌وزیر تونس از حزب حاکم سابق این کشور کناره گیری کرده اند تا بدین‌وسیله درخواست‌های اپوزیسیون و اتحادیه‌های کارگری این کشور را برآورده کرده‌باشند. اپوزیسیون و اعضای اصناف کارگری در تونس تهدید کرده‌اند که اگر شرایط مطلوب حاصل نشود دولت موقت را ساقط خواهند کرد.

این دولت انتقالی جدید روز سه‌شنبه در میان اعتراض‌های گسترده در این کشور، با اجرای مراسم سوگند، کار خود را آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، فؤاد المبزع، کفیل ریاست جمهوری، و محمد الغنوشی، نخست‌وزیر تونس، با این‌که هم‌اینک از «جمعیت مشروطه دموکراتیک» که حزب رئیس جمهور از کشور گریخته تونس است، کناره گرفته‌اند اما در مناصب دولتی خود باقی هستند.

به گفته رسانه‌های تونسی، این اقدام رئیس جمهور موقت و نخست‌وزیر تونس کوششی است در جهت جدا کردن دولت از حزب زین‌العابدین بن علی، رئیس جمهور پیشین این کشور.

زین العابدین بن علی که قدرت را در تونس در دست داشت، در پی قیام مخالفان خود در تونس، روز ۲۵ دی‌ماه از این کشور به عربستان سعودی گریخت.

روز سه‌شنبه نیز در تونس تظاهرات علیه دولت موقت برقرار بود و پلیس با پرتاب گاز اشک‌آور سعی در پراکنده کردن معترضان داشت. تظاهرکنندگان خواستار کاهش قدرت «جمعیت مشروطه دموکراتیک» بن علی در دولت جدید هستند.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری فرانسه، «جمعیت مشروطه دموکراتیک» روز سه‌شنبه اعلام کرد که زین‌العابدین بن علی و شش تن از نزدیکان او را از این حزب اخراج کرده‌است.

بامداد روز سه‌شنبه نیز چهار تن از وزیران تونس به نشانه اعتراض به حضور حکومتیان سابق در دولت موقت، از پست‌های خود استعفا دادند. سه تن از وزیران مستعفی از وابستگان اتحادیه‌های کارگری هستند و رؤسای این اتحادیه‌ها اعلام کرده‌اند که تا زمانی که همه وزیران دوره بن علی از کار کنار نروند این سه تن به کار بازنمی‌گردند.

در روزهای اخیر گسترش تظاهرات اعتراضی در تونس باعث شد تا زين العابدين بن علی، رئيس جمهوری اين کشور پس از بیست و سه سال حکومت از سمت خود کناره‌گیری کند. وی به همراه خانواده‌اش به عربستان سعودی گریخته‌است.
XS
SM
MD
LG