لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۳

مأموران ضدتروریسم کنیا از دستگیری دو ایرانی خبر دادند


مأموران پلیس کنیا.
مأموران پلیس کنیا.
یکی از مقام‌های پلیس کنیا از دستگیری دو شهروند ایرانی در نایروبی، پایتخت این کشور، در هفته جاری به اتهام «دست داشتن در تروریسم» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آگری آدولی، رئیس پلیس منطقه ساحلی کنیا، روز جمعه ۲ تیرماه خبر داد که این دو ایرانی در هفته جاری در نایروبی دستگیر شده‌اند.

به گفته وی، مأموران ضدتروریسم کنیا با دنبال کردن یکی از این دو نفر تا شهر ساحلی مومباسا موفق به کشف «۱۵ کیلوگرم ماده پودری انفجاری» شدند و این مواد را ضبط کرده و برای شناسایی بهتر به آزمایشگاه برده‌اند.

سفارت آمریکا در کنیا روز جمعه نسبت به احتمال وقوع یک حمله تروریستی در مومباسا هشدار داده و از تمامی کارکنان دولتی آمریکا خواست تا این شهر را ترک کنند.

این سفارتخانه همچنین سفر مقام‌های آمریکایی به مومباسا را تا ماه آینده به تعویق انداخته‌ است.

کنیا همواره با تهدید حمله از سوی شبه‌نظامیان سومالیایی مرتبط با القاعده روبه‌روست و گروه الشباب تهدید کرده‌است که در پاسخ به ارسال نیرو توسط کنیا به سومالی، در شهرهای کنیا بمب‌گذاری خواهد کرد.

ایالات متحده تاکنون بارها جمهوری اسلامی ایران را به حمایت از گروه‌های تروریستی، از جمله در آفریقا، متهم کرده و این در حالی است که جمهوری اسلامی همواره پشتیبانی از گروه‌های خشونت‌طلب را رد کرده‌ است.

پس از بمب‌گذاری شبه‌نظامیان القاعده در سفارت‌های آمریکا در نایروبی، پایتخت کنیا، و دارالسلام، پایتخت تانزانیا، در ۷ اوت سال ۱۹۹۸، که بر اثر آن بیش از ۲۰۰ تن کشته و بیش از چهار هزار تن مجروح شدند، جان بـِیتس، قاضی فدرال واشینگتن، نهایتا در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۱ بر اساس گواهی شش تن، ایران و سودان را در این واقعه مسئول شناخت و اظهار کرد که این دو کشور تجهیزات لازم و کمک‌های مالی مورد نظر برای اجرای این عملیات را در اختیار القاعده قرار داده‌اند.

در متن مفصل رأی این دادگاه آمده‌ است: «دولت جمهوری اسلامی ایران در تأمین مواد و وسایل و همچنین حمایت از سازمان‌های تروریستی، از جمله القاعده، دارای سابقه‌ای طولانی است»، اتهاماتی که ایران رد می‌کند.

حدود دو سال پیش نیز عظیم آقاجانی، از اعضای نیروی قدس سپاه، به دنبال کشف محموله تسلیحاتی در بندر لاگوس نیجریه دستگیر شد.

در آن تاریخ وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که شرکت کشتی‌رانی ایرانی «بهینه» در قاچاق اسلحه به آفریقا دست داشته‌ و در صدد بوده‌ است یک محمولهٔ قاچاق با ذکر مقصد کشور گامبیا، شامل صندوق‌های نارنجک، خمپاره و انواع گلوله را به این منطقه ارسال کند. ولی این محموله در بندر لاگوس توقیف شد.

به دنبال کشف این محموله در آبان‌ماه دو سال پیش، مقام‌های پلیس نیجریه اعلام کرده بودند که علاوه بر عظیم آقاجانی، یک ایرانی دیگر نیز متهم به دست داشتن در این پرونده است که به دلیل مصونیت دیپلماتیک، بازداشت نشده و مورد بازجویی قرار نگرفته‌ است.

سنگال و گامبیا در اعتراض به ارسال این تسلیحات، روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کردند و نیجریه نیز در مورد ضبط این تسلیحات به شورای امنیت سازمان ملل گزارش داد.
XS
SM
MD
LG