لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۵

واکنش ایران به تصمیم سنگال برای قطع کامل روابط سیاسی


به دنبال تصمیم سنگال مبنی بر قطع کلیه روابط سیاسی با ایران، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی این اقدام را «تحت تأثیر عوامل دیگری» و فاقد «توجیه منطقی» دانست.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، در این بیانیه آمده است که سنگال در حالی خواستار قطع روابط سیاسی با ایران شده که پیشتر مقامات سیاسی و نظامی دو کشور بر پایان یافتن «تمامی سوءتفاهمات موجود و لزوم گسترش روابط دو جانبه» تأکید کرده بودند.

وزارت امور خارجه سنگال سه‌شنبه شب با انتشار بیانیه‌ای جمهوری اسلامی را به تأمین سلاح برای جدایی‌طلبان شورشی جنوب غرب این کشور متهم کرد و ضمن تأکید بر کشته شدن سه سرباز سنگالی توسط این تسلیحات، به روابط سیاسی خود با جمهوری اسلامی پایان داد.

در بیانیه منتشر شده از سوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ذکر شده است که به دنبال سفر علی اکبر صالحی، وزیر این وزارتخانه به سنگال و دیدار وی با مقامات عالی سنگال، «تمامی ابهامات رفع شد و احترام به امنیت داخلی یکدیگر، وجود اراده جدی طرفین مبنی بر ارتقای سطح مناسبات در تمامی زمینه‌ها مورد تأکید قرار گرفت».

به دنبال کشف یک محموله تسلیحات ایرانی در بندر لاگوس نیجریه در چهار آبان‌ماه، کشور سنگال به دلیل ناخشنودی از توضیحات جمهوری اسلامی در مورد این محموله، سفیر خود را از ایران فراخواند.

به دنبال این اقدام سنگال، علی‌اکبر صالحی به سنگال سفر کرد و در نهایت پس از رایزنی‌های مختلف، سنگال در اول بهمن‌ماه اعلام کرد که با وساطت و میانجی‌گری از سوی ترکیه، تصمیم گرفته به روابط دیپلماتیک خود با ایران ادامه دهد و سفیر خود را به ایران بازگرداند.

با این‌حال، مقامات سنگال سه‌شنبه شب بار دیگر با متهم کردن ایران به تأمین تسلیحات شورشیان این کشور، تصمیم به قطع روابط خود با جمهوری اسلامی گرفتند.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در بیانیه خود با اشاره به «بازگشت سفیر سنگال به تهران» که از سوی ایران «دلیلی بر عادی شدن روابط دو کشور تلقی شد»، افزود: «اقدام اخیر دولت سنگال از نظر جمهوری اسلامی ایران هیچ دلیل و توجیه منطقی نداشته و به نظر می‌رسد تحت تأثیر عوامل دیگری صورت گرفته است».

این بیانیه در پایان همچنین بر «اولویت توسعه مناسبات همه جانبه با تمامی کشورهای آفریقایی به عنوان یک اصل خدشه‌ناپذیر در سیاست خارجی خود» تأکید کرده است.

تلاش برای آزادی متهم پرونده «قاچاق اسلحه» به نیجریه


روز چهارشنبه همچنین خبرگزاری جمهوری اسلامی اعلام کرد که علی‌اکبر صالحی در دیدار با خانواده عظیم آقاجانی، ایرانی که به اتهام ارتباط با قاچاق این تسلیحات به لاگوس در بازداشت مقامات نیجریه است، بر پیگیری جدی این موضوع از طریق تمامی کانال‌های حقوقی و سیاسی تأکید کرد.

عظیم آقاجانی
آقای صالحی در این دیدار آخرین اقدامات صورت گرفته برای آزادی آقای آقاجانی را تشریح کرد. خانواده آقای آقاجانی نیز خواستار سرعت بخشیدن به آزادی وی شدند.

به دنبال ضبط این محموله در نیجریه، پلیس این کشور عظیم آقاجانی و عثمان عباس جگا، تبعه کشور نیجریه را به اتهام دست داشتن در قاچاق این تسلیحات بازداشت کرد.

در آن زمان اعلام شد که یک ایرانی دیگر، جزو متهمان این پرونده است اما به دلیل داشتن مصونیت دیپلماتیک بازداشت نشده است.

عظیم آقاجانی که گفته می‌شود عضو نیروی قدس سپاه پاسداران است، در تاریخ ۲۸ و ۲۹ آبان در دادگاه لاگوس محاکمه شد و دست داشتن در قاچاق تسلیحات را رد کرد.

پرونده آقای آقاجانی و دیگر متهم نیجریه‌ای اکنون برای بررسی درخواست وثیقه‌ آنان به ۱۶ اسفند موکول شده است.
XS
SM
MD
LG